Zijn er 's nachts bepaalde landingsprocedures voorgeschreven om geluidsoverlast te beperken?

Tussen 22.30 en 06.00 uur moeten vliegtuigen de Kaagbaan of de Polderbaan op Schiphol in principe zo veel mogelijk volgens de vaste naderingsroute naderen. De toestellen dalen daarbij tenminste vanaf een hoogte van 7.000 voet (ruim twee kilometer) in een soort glijvlucht naar de luchthaven. Omdat er vrijwel geen horizontale trajecten meer in de nadering zitten, hoeft niet steeds gas te worden bijgegeven. Het motorvermogen blijft daardoor vrijwel constant zeer laag waardoor er veel minder hinder op de grond ontstaat. 

Deze transitie vergt een andere begeleiding door LVNL dan de standaardnaderingen en kan bij grote drukte niet worden uitgevoerd. LVNL liet sinds juli 2001 vliegtuigen die 's nachts uit zuidelijke en westelijke richting landden op de Zwanenburgbaan zo lang mogelijk boven zee vliegen. Tegenwoordig wordt 's nachts de Polderbaan ingezet in plaats van de Zwanenburgbaan. Ook voor landingen op de Polderbaan komen de vliegtuigen ter hoogte van Castricum het land binnen. In 2008 zijn deze nachtnaderingen verder verbeterd.

Sinds 20 februari 2003 zetten ook de vluchten die 's nachts op de Kaagbaan landen de eindnadering boven zee in. De vliegtuigen komen iets ten noorden van Katwijk het vaste land binnen.