Tijdelijke uitvliegroute Rotterdam The Hague Airport

Voor de afhandeling van een deel van het vertrekkende vliegverkeer vanaf Rotterdam The Hague Airport heeft Luchtverkeersleiding Nederland een tijdelijke maatregel getroffen. Vliegtuigen die vertrekken vanaf baan 06 en naar het westen draaien, krijgen van de verkeersleiding de instructie om rechtdoor te vliegen tot 1.500 voet (ongeveer 500 meter) en daarna de draai naar het westen in te zetten om vervolgens de reguliere Standaard Instrument Departure (SID) te vliegen.

In het verleden bestond het overgrote deel van het verkeer op de Rotterdamse luchthaven uit propellervliegtuigen en kleine straalvliegtuigen. Steeds meer werd echter duidelijk dat de betreffende standaard uitvliegroute in oostelijke richting vanaf baan 06 en daarna draaiend naar het westen niet berekend is op grotere straalvliegtuigen. Deze vliegtuigen hebben een wijdere bochtstraal nodig dan de SID voorschrijft. Om die reden werd vanaf 5 december 2014 een andere werkwijze van kracht voor het genoemde verkeer vanaf baan 06, ook wel bekend als het REFSO- of TULIP-vertrek. Deze route wordt in de praktijk vooral gebruikt door vliegtuigen die aan de zijde van Lansingerland vertrekken en bestemming London hebben.

Het nemen van een wijdere bocht, zoals in de werkwijze voor 5 december 2014 werd gedaan, bracht met zich mee dat vliegtuigen vanaf Rotterdam het verkeer dat naar Schiphol vliegt dichter zouden kunnen naderen dan vanuit vliegveiligheid wenselijk is. Omdat het aantal straalvliegtuigen op deze route toenam, zou ook het eventuele risico kunnen toenemen voor interferentie met landend Schipholverkeer op de Kaagbaan (06) en bij parallel naderen vanuit het zuiden op de Zwanenburgbaan (36c) en de Aalsmeerbaan (36R) kunnen toenemen. Vanuit veiligheidsoogpunt werd dit als een onwenselijke situatie gezien.

Om bovengenoemde redenen heeft Luchtverkeersleiding Nederland een tijdelijke maatregel afgekondigd, die op dit moment van kracht is voor Rotterdam The Hague Airport. Vliegtuigen vertrekkend vanaf baan 06 krijgen van de verkeersleiding nu de instructie om rechtdoor te klimmen naar 1.500 voet (ongeveer 500 meter) en bij het passeren daarvan in hun klim de linkerbocht inzetten om vervolgens de reguliere SID te vliegen. Hierdoor zullen de vliegtuigen die deze route volgen eerder (en hierdoor ook op lagere hoogte) over Lansingerland afbuigen. Alle andere vertrekroutes blijven ongewijzigd.

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rotterdam The Hague Airport en Luchtverkeersleiding Nederland werken op dit moment nauw samen aan een structurele oplossing van het gesignaleerde probleem, waarbij een afweging zal worden gemaakt tussen (vlieg)veiligheid, milieu en economie. Het streven is de uiteindelijke oplossing per november 2015 te implementeren.