21 oktober 2014 - Voorval tijdens taxiën op Amsterdam Airport Schiphol

 

Melding

Op dinsdag 21 oktober heeft zich tijdens het taxiën een voorval voorgedaan op Amsterdam Airport Schiphol. Beide vliegtuigen waren zojuist geland op de Buitenveldertbaan en onderweg naar de gate. Het voorval is gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport. LVNL doet zelf ook onderzoek naar dit voorval.

Voorvallen onderzoek

De primaire taak van LVNL op het gebied van veiligheid is het onderling separeren van vliegtuigen (inclusief vliegtuigen met voer­tuigen op de grond). De verkeers­leiding meldt voorvallen die in de praktijk optreden binnen LVNL met als doel om hier lering uit te kunnen trekken en het risico van een dergelijk voorval in de toekomst te verkleinen. Binnen LVNL worden alle gemelde voor­vallen onderzocht om de veiligheid continu te kunnen verbeteren.

Resultaten onderzoek

In de avond van dinsdag 21 oktober 2014 heeft zich op Amsterdam Airport Schiphol een voorval voorgedaan tijdens het taxiën. Het eerste vliegtuig van het type Airbus 320  (A320) landt op de Buitenvelderbaan. Doordat de gate van deze vlucht nog bezet is, krijgt de A320 van de luchtverkeersleiding de instructie om tijdelijk te parkeren op de remote holding positie P1. De ground controller, die verantwoordelijk is voor het begeleiden van o.a. het taxiënd verkeer op de luchthaven, moet intussen worden afgelost van zijn werkpositie. De A320 vergist zich in de belijning en rijdt naar remote holding positie P3 in plaats van P1. Nog voordat hij wordt afgelost ziet de ground controller dat de A320 naar de verkeerde positie rijdt om te parkeren, maar omdat de wijziging van holding positie geen direct probleem oplevert voor het overige grondverkeer, is een corrigerende actie niet nodig. Het volgende vliegtuig van het type Embraer 190 (E190) landt inmiddels op de Buitenveldertbaan en wordt om de remote holding positie (P3) begeleidt. De A320 lijkt op positie P3 te stoppen, maar rijdt dan toch ineens verder omdat de vlieger in de veronderstelling is dat hij via de remote holding positie P3 door mag taxiën naar de gate. De vlieger van de E190 moet hierdoor abrupt remmen om te voorkomen dat de vliegtuigen elkaar raken. Beide vluchten zijn zonder verdere bijzonderheden naar de betreffende gates getaxied.

Classificatie: ernstig incident