Gebruik start- en landingsbanen Schiphol

Schiphol beschikt over vijf lange start- en landingsbanen en één kortere. Verschillende factoren bepalen welke start- en landingsbanen worden ingezet, zoals het weer, aanbod van vliegverkeer en de beschikbaarheid van banen.  

Tijdens de piekuren zijn meestal drie banen gelijktijdig in gebruik. Op enkele momenten kunnen dat er vier zijn. Buiten de piekuren zijn twee banen in gebruik. In bijzondere omstandigheden kan er slechts één baan in gebruik zijn. Daarop wordt dan gestart én geland. Overdag zijn veel verschillende baancombinaties van twee en drie banen mogelijk. Er wordt overdag een aantal malen van baancombinatie gewisseld. Deze wisselingen zijn het gevolg van het veranderde verkeersaanbod en van wisselende weersomstandigheden.

Baangebruik tussen 23.00 en 06.00 uur

Gedurende de nachturen is slechts één startbaan en één landingsbaan in gebruik. In principe zijn dit de Kaagbaan en de Polderbaan. Dit zijn de banen die per saldo voor de minste geluidsoverlast zorgen, omdat de aan- en uitvliegroutes ervan grotendeels over minder dichtbebouwd gebied lopen dan de andere hoofdbanen. Amsterdam Airport Schiphol stelt de banen ter beschikking aan de luchtverkeersleiders. Deze wijzen ze toe aan de vliegers.

Knooppuntluchthaven

Luchthaven Schiphol heeft zes start- en landingsbanen, die in verschillende richtingen kunnen worden gebruikt. Meer informatie over dit banenstelsel en het gebruik ervan vind je op de websites van luchthaven Schiphol en het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol.

Welke banen worden ingezet is afhankelijk van veel factoren, voornamelijk het weer en de hoeveelheid vliegverkeer. Daarnaast gelden er regels voor het baangebruik. Samen met de luchthaven Schiphol zorgt LVNL dat het vliegverkeer veilig kan landen en starten met zo min mogelijk overlast voor de omgeving.

Hoe gebruiken we de start- en landingsbanen op Schiphol?

Hoe gebruiken we de start- en landingsbanen op Schiphol?

In deze video leggen we het uit.

Route en baangebruik in de praktijk

Afhankelijk baangebruik

KeUZE VOOR EEN BAANCOMBINATIE

De verkeersleiding kiest op basis van de weersomstandigheden, de verkeersdrukte en de beschikbare banen welke baancombinatie ingezet kan worden. Indien mogelijk kiezen zij een baancombinatie die de minste hinder veroorzaakt voor de omgeving. Hiervoor gelden regels en afspraken.

Weersinvloeden hebben veel invloed op het baangebruik op Schiphol. Vliegtuigen starten en landen zoveel als mogelijk tegen de wind in vanwege de veiligheid. Bij slecht zicht, bijvoorbeeld tijdens mist, kunnen bepaalde baancombinaties niet gebruikt worden. Ook overtrekkende buien met onweer, regen of sneeuw kunnen ervoor zorgen dat we bepaalde banen niet inzetten.

Door benodigd onderhoud of inspecties kan een baan voor een korte of langere periode niet beschikbaar zijn. Op zo’n moment kan het voorkomen dat we een andere baan moeten inzetten.

Invloed van het weer

ACTUEEL BAANGEBRUIK

Hieronder zie je welke banen momenteel in gebruik zijn. De gegevens worden elke vijf minuten ververst. Het weergegeven baangebruik kan daardoor gedurende korte tijd afwijken van het werkelijke baangebruik. Het is ook mogelijk een datum en tijdstip in het verleden te kiezen. Klik daarvoor op de datum en de tijd. Actuele informatie over bijzonderheden is te vinden op bezoekbas.nl.

Veelgestelde vragen