Dit jaar staat de Wereldmilieudag in het teken van Ecosysteem herstel. Dit kan bijvoorbeeld door het planten van bomen maar ook door het maken van milieubewuste keuzes zoals het verduurzamen van gebouwen of het verantwoordelijk inkopen van spullen. In dit artikel kunnen jullie lezen aan welke initiatieven LVNL werkt op het gebied van duurzaamheid, om zo haar steentje bij te dragen aan het Ecosysteem herstel en daarmee een duurzamere, groenere wereld!
Een groot vraagstuk waar de overheid zich momenteel mee bezig houdt, is het voorkomen van de opwarming van de aarde. Voor dit vraagstuk heeft de overheid doelstellingen geformuleerd waarmee de opwarming van de aarde zo veel mogelijk voorkomen kan worden: om de opwarming te beperken tot 2°C, moet de CO2 uitstoot in Nederland met 85% tot 95% dalen. Om de temperatuur maximaal 1,5°C te laten stijgen, moet de CO2 uitstoot zelfs met 100% te dalen.
Ook moet de Nederlandse economie circulair zijn in 2050. Dit betekent dat er geen afval meer geproduceerd wordt en grondstoffen steeds opnieuw gebruikt worden. Nieuwe grondstoffen worden op een duurzame manier verworven en nieuwe producten zullen zo worden ontworpen dat ze ook weer hergebruikt kunnen worden.
Maar, de overheid kan de opwarming van de aarde natuurlijk niet in haar eentje voorkomen. Om deze reden biedt de overheid zowel in het programma ‘Nederland Circulair in 2050’ als in het klimaatakkoord richtlijnen hoe onze economie verduurzaamt kan worden, om zo gezamenlijk voor een duurzamere economie te zorgen.
Uiteraard hebben deze richtlijnen en kaders ook invloed op de bedrijfsvoering van LVNL. LVNL heeft een maatschappelijke functie en heeft haar eigen verantwoordelijkheid binnen deze duurzaamheidskwestie. LVNL heeft haar eigen doelstellingen geformuleerd om haar steentje bij te dragen aan het voorkomen van de opwarming van de aarde:
De CO2-footprint van onze bedrijfsvoering is nul in 2030;
Een CO2-reductie van vijfendertig procent in 2025 voor de bedrijfsvoering, ten opzichte van 2017;
Een honderd procent circulaire bedrijfsvoering in 2030;
Een reductie van vijftig procent in het gebruik van primaire grondstoffen in 2025, ten opzichte van 2017.
Op basis van deze doelstellingen is LVNL bezig met meerdere projecten op het gebied van duurzaamheid. Enerzijds heeft LVNL eigen projecten voor het verduurzamen van de bedrijfsvoering. Anderzijds heeft LVNL zich aangesloten bij projecten waarbij in samenwerkingsverband met andere bedrijven wordt gewerkt aan een duurzamere wereld.
Eén van de terreinen waarop LVNL zelfstandig stappen omtrent verduurzaming heeft gezet, zijn de kantoorpanden. De kantoorruimte van LVNL is opgedeeld in vier gebouwen waarvan twee gebouwen energielabel A dragen, te weten bouwdeel C en Polaris. De andere twee gebouwen, bouwdeel A en B, zullen in de komende jaren aanpassingen ondergaan zodat ook zij het energielabel A mogen dragen. Zo wordt er bijvoorbeeld extra geïsoleerd, komt er overal LED-verlichting en wordt er gekeken naar extra zonnepanelen. Op dit moment liggen er op Polaris maar liefst 564 zonnepanelen. Daarmee wordt voorzien in een groot deel van de totale stroombehoefte van dit nieuwe gebouw. De resterende stroom wordt afgenomen bij een Nederlandse windenergieleverancier. Dit maakt onze stroomvoorziening groen en duurzaam. Verder heeft LVNL als doelstelling om het kantoormeubilair circulair te maken: kantoormeubilair gemaakt van materialen die hergebruik in de toekomst mogelijk maken. Dit is bij een recente verbouwing van onze kantoorruimte uitgetest. Bij de nieuwe inrichting is gekozen voor het gebruik van circulair meubilair dat modulair is opgebouwd. Ook is het oude meubilair hergebruikt als grondstof voor het nieuwe meubilair.
De bedrijfsauto’s van LVNL worden stap voor stap verduurzaamd. Auto’s rijdend op een fossiele brandstof worden vervangen door elektrisch rijdende auto’s waar mogelijk. Enkele van onze technische auto’s die op dit moment nog niet vervangbaar zijn voor een elektrische variant, zijn vervangen door een zuinigere variant. Ook heeft LVNL sinds 2019 drie elektrische fietsen. Deze fietsen kunnen gebruikt worden als vervoersmiddel naar een werkafspraak in de buurt. Zo kunnen werknemers van LVNL de auto laten staan en op een groene manier afreizen naar hun werkafspraak.
Een andere grote pijler waar LVNL zich momenteel mee bezig houdt, is de circulaire bedrijfsvoering. Hierbij wordt gestreefd naar een 100% circulaire bedrijfsvoering in 2030. Hieronder valt het recyclen van ons afval, het verminderen van het gebruik van primaire grondstoffen en het gebruik van de duurzaamheidscriteria van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) voor alle niet Air Traffic Management gerelateerde aanbestedingen. De MVI-duurzaamheidscriteria bieden handvatten om producten en diensten op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier in te kunnen kopen. Een voorbeeld hiervan is het stellen van bepaalde duurzame eisen waaraan een potentiele leverancier van LVNL moet voldoen.
Tevens zal de herziening van het Nederlandse luchtruim, waar LVNL een groot aandeel in heeft, positief bijdragen aan een duurzamere wereld. Door het herzien en optimaliseren van vluchtroutes en vliegprofielen kan er zuiniger worden gevlogen. Dit zal resulteren in brandstofbesparing en daarmee wordt er een lagere CO2-uitstoot gerealiseerd.
Tenslotte heeft LVNL in 2020 op de World Environment Day met als thema ‘Time for Nature’ voor elke werknemer een boom aangeschaft en laten planten in Oeganda. In totaal gaat het om ruim duizend bomen. Naast het compenseren van CO2 is met het aankopen en planten van deze bomen ook geïnvesteerd in een duurzaam project in een ontwikkelingsland en worden zodoende lokale gezinnen ondersteund.
LVNL heeft het jaar 2020 gebruikt voor het doen van metingen en het vaststellen van de huidige uitstoot. Ten opzichte van 2017 is er in de totale CO2-emissie van LVNL een dalende lijn te zien. De grootste bijdrage aan deze daling is het inkopen van duurzame Nederlandse windenergie en de deelname aan het KLM Corporate SAF Programma. Ook heeft het thuiswerken van de niet-operationele medewerkers een grote bijdrage geleverd. De cijfers over de CO2-emissie daling zijn in onderstaande tabel terug te vinden.
Niet alleen heeft LVNL haar eigen projecten geïnitieerd, ze heeft zich ook bij meerdere mooie duurzame programma’s aangesloten.
Zo is LVNL nauw betrokken bij het actieplan ‘Slim en Duurzaam’, een samenwerking tussen twintig transportorganisaties en kennisinstellingen binnen de luchtvaartsector in Nederland. In 2018 hebben zij het plan overhandigd aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat met als doel: de CO2-uitstoot in 2030 met 35% verminderd te hebben ten opzichte van 2005. Een onderdeel van dit actieplan, waar LVNL aan meegewerkt heeft, was de studie in 2020 naar duurzaam taxiën op Schiphol. Tijdens deze studie werden middelgrote vliegtuigen door middel van een elektrische Taxibot naar de startbaan dan wel gate gereden. De vliegtuigen hadden tijdens het taxiën de motoren voor het grootste gedeelte uit, dit leverde een brandstofbesparing van gemiddeld 50% op. Nu wordt verder onderzocht hoe dit in de toekomst eventueel geïmplementeerd kan gaan worden op Schiphol.
Bron: Schiphol
Een ander groot initiatief waar LVNL, en vooral onze CEO Michiel van Dorst, bij betrokken is, is ‘Destination 2050’: een initiatief van vijf belangenorganisaties in Europa die aanbevelingen en acties hebben opgesteld voor overheden en de luchtvaartsector op basis van een onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek van twee economische adviesbureaus. Het doel: de Europese luchtvaart CO2-neutraal in 2050. Het programma doet aanbevelingen op vier gebieden: het verbeteren van de vliegtuig- en motortechnologie, het verbeteren van de luchtverkeersleiding, het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en het nemen van economische maatregelen. Michiel van Dorst is namens LVNL vicevoorzitter van het Europe CANSO CEO Commitee (EC3) en EC3 Champion Environment.
Verder heeft LVNL besloten om aangesloten te blijven bij het KLM Corporate SAF Programma (voorheen: BioFuel-programma KLM). SAF staat voor Sustainable Aviation Fuel, een duurzame brandstof die de voedselproductie niet in de weg staat en geen ontbossing tot gevolg heeft. Alternatieve brandstoffen vallen ook onder SAF, bijvoorbeeld brandstof gemaakt van CO2, hernieuwbare energie en water. KLM koopt SAF in dat met fossiele kerosine vermengd kan worden en dus door elk vliegtuig gebruikt kan worden. Het vermengen van normale kerosine met SAF zorgt voor minstens 75% minder uitstoot ten opzichte van een vlucht met enkel fossiele brandstof. Met dit project biedt KLM haar partners de mogelijkheid om te kiezen voor een duurzamere manier van vliegen.
LVNL zal ook in de toekomst actief bezig blijven met het innoveren en het verduurzamen van haar bedrijfsvoering. Input van werknemers en nieuwe initiatieven van binnen en buiten LVNL zullen de basis vormen van het duurzame organisatiebeleid. Dit alles om samen de wereld een stukje duurzamer te kunnen maken.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info