Veiligheid is de belangrijkste prioriteit van LVNL, in alles wat we doen. De luchtverkeersleider maakt gebruik van het Operations Manual. Daarin staan de procedures en werkwijzen die luchtverkeersleiders nodig hebben om veilig en efficiënt hun taak te kunnen uitvoeren.
De informatie is gebaseerd op ICAO-regelgeving en -aanbevelingen, nationale regelgeving, EU-regelgeving en EUROCONTROL-richtlijnen en afspraken tussen verschillende luchtverkeersleidingen.
Vakbekwame luchtverkeersleiders
De luchtverkeersleiders hebben een intensieve en gedegen opleiding afgerond. Na afronding hiervan met de bijbehorende examens worden de bevoegdheden (ratings) toegewezen. Na deze opleiding wordt de vakbekwaamheid de gehele loopbaan van een luchtverkeersleider goed gemonitord en onderhouden. Dit wordt onder andere gedaan door het monitoren van het aantal gewerkte diensten. Voor elke bevoegdheid moet een minimum aantal diensten zelfstandig worden gewerkt. Dit wordt getoetst door collega’s die daar speciaal voor getraind zijn. Zij beoordelen of de kwaliteit van het werk hoog genoeg is. Als dat niet zo is, wordt direct ingegrepen door middel van individuele opleiding en/of extra begeleiding.
Ieder jaar moeten luchtverkeersleiders een theorie-examen afleggen. Naast het theorie-examen moet iedereen minimaal vier dagdelen per jaar een recurrent-training volgen. Hierbij wordt in een lesomgeving (simulator, leslokaal, computer-based-trainingen) de theorie herhaald en wordt getraind op dagelijkse en/of ongewone situaties. Voor nieuwe procedures of nieuwe systemen wordt zorgvuldig bepaald wat luchtverkeersleiders nodig hebben om hier veilig mee te kunnen werken. Dit kan variëren van een theoretische instructie tot een uitgebreide simulatortraining.