“Prettig om moeilijke vragen uit te zoeken”
Irene, Flight Service Specialist.
Naast de Boeings en Airbussen die dagelijks vanaf Schiphol vertrekken naar wereldwijde bestemmingen, is er ook de kleine luchtvaart. Cessna’s, Learjets en Pipers die van Teuge naar Groningen vliegen of een trainingsrondje boven Texel maken.
Ook dát moet in het drukke luchtruim allemaal goed gaan. Daarom dienen deze ‘kleine’ toestellen een vliegplan in bij het Flight Service Center (FSC) van LVNL. Daar werkt Irene als Flight Service Specialist.
Mijn vader werkte ook bij LVNL, toen nog Rijksluchtvaartdienst. Dus het voelde voor mij vertrouwd toen ik 17 jaar geleden solliciteerde bij LVNL. Ik begon bij de servicedesk. Na nog twee andere functies ging ik in opleiding voor Flight Service Specialist. Ik werkt nu alweer 14 jaar met veel plezier bij het FSC.
Ik en mijn collega’s controleren de vliegplannen van de kleine luchtvaart. We sturen deze door naar de luchthaven van vertrek en bestemming en naar de luchtverkeersleidingscentra waar de piloot onderweg contact mee heeft. Op een zonnige dag kan het behoorlijk druk zijn. Dat zijn de beste dagen om er als recreatieve vlieger op uit te trekken.
Als het weer toch omslaat, dan ben je vooral bezig met het aanpassen van vliegplannen. De vertrektijd wordt dan uitgesteld en soms wordt uiteindelijk een hele vlucht gecanceld. Bij de FSC stellen we ook NOTAM-berichten op de: Notice to Airmen.
Dit is een bericht met belangrijke informatie voor de piloot. Denk aan een landingsbaan die buiten gebruik is. Of een navigatiebaken dat niet werkt. Deze berichten moeten helder worden geschreven, zodat iedereen het maar op één manier kan interpreteren.
Ik vind het prettig als er veel vliegplannen binnenkomen, als ik tussendoor nog een NOTAM moet uitgeven of een moeilijke vraag moet uitzoeken. Dan heb ik zelf ook weer wat opgestoken.
Lijkt de baan van Irene jou ook te gek? Check dan hier de vacature.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info