“Een uitdagende combinatie van militaire en civiele vluchtbewegingen”
Christian, luchtverkeersleider Eindhoven Airport én commandant Luchthavendiensten.
Als ‘80-ies kid’ wilde hij na het zien van ‘Top Gun’ niets liever dan jachtvlieger worden. Later bleek dat hij contactlenzen nodig had. Destijds een reden om afgekeurd te worden. Vliegen ging hij dus niet. Wel leiden. Nu werkt Christian als luchtverkeersleider op Eindhoven Airport én als commandant Luchthavendiensten.
Na de middelbare school ben ik gestart met de HBO-opleiding sport, economie & communicatie. Dit vond ik te algemeen en wilde liever iets praktisch. Militaire luchtvaart is me altijd blijven aantrekken. Dus ging ik kijken wat ik daarin nog meer kon doen dan alleen vliegen.
Ik ontdekte wat luchtverkeersleiding inhoudt en werd daar gelijk enthousiast van. Ik besloot om te solliciteren en, nadat ik succesvol door de selecties was gekomen, om mijn studie te stoppen.
Je bent nu luchtverkeersleider én commandant Luchthavendiensten. Wat houdt die combinatie in?
Ik werk al meer dan 15 jaar als luchtverkeersleider. In die periode heb ik op verschillende luchthavens in Nederland en het buitenland gewerkt. Sinds 2017 ben ik werkzaam op Eindhoven Airport. Mijn nevenfunctie is commandant Luchthavendiensten.
In die functie ben ik niet alleen hoofd van de luchtverkeersleiding maar ook van de brandweer, havendienst, meteo en de vogelwachten. Ik ben dus veel bezig met de planning voor deze afdelingen en zorg ervoor dat zij de juiste mensen, middelen en procedures hebben om hun diensten met de beste kwaliteit te leveren. Ook ben ik verantwoordelijk dat onze diensten en de luchthaveninfrastructuur voldoen aan (inter)nationale eisen, standaarden en wet- & regelgeving.
Het mooie van Eindhoven Airport is de drukte en gevarieerde samenstelling van het vliegverkeer. We verzorgen niet alleen de luchtverkeerleiding voor militaire vliegbewegingen maar ook voor civiele vliegbewegingen van Eindhoven Airport en de lokale vliegclub.
Dat zorgt voor interessante en uitdagende combinaties van grote militaire tank- & transportvliegtuigen met civiele passagiersvliegtuigen en van supersnelle jachtvliegen met langzamere helikopters of sportvliegtuigjes. Dit verkeersaanbod maakt Eindhoven de één na drukste luchthaven van Nederland, na Schiphol.
Lijkt de baan van Christian jou ook te gek? Check dan hier de vacature.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info