“Je weet nooit wat voor dienst het wordt”
Jorrit, Integrated Service Control (ISC).
De tijd dat we vliegtuigen met grote borden in weilanden de juiste richting opstuurden, ligt ver achter ons. Vandaag zijn we afhankelijk van complexe radar-, communicatie- en computersystemen. Dit alles wordt gemonitord door Jorrit en zijn collega’s op de afdeling Integrated Service Control (ISC): de hartbewaking van LVNL.
Bij ISC zijn we voorbereid op alle grote verstoringen. En dat is maar goed ook, want je moet er niet aan denken dat verkeersleiders geen radarbeelden meer doorkrijgen. Daarom hebben we alle systemen dubbel uitgevoerd. Dus valt de stroom uit, dan nemen noodaggregaten het over. Doet het radarsysteem het niet meer, dan is er nog een back-up. Maar een verstoring gaat nooit volgens het boekje.
Neem de grote stroomstoring in Noord-Holland van maart 2015. Toen draaiden veel systemen op noodstroom. De eerste vraag van een luchtverkeersleider is dan: wat werkt nog en voor hoe lang? En zijn verkeersbeperkende maatregelen nodig?
Zie ons als de schakel tussen de verkeersleiders en de techniek. En als de techniek niet meer werkt, dan schakelen wij technici in om dat te repareren.
Alles komt hier bij elkaar. Ik ken de systemen en weet wat de consequenties zijn als er iets uitvalt. Bovendien is het allemaal super hightech. Dus als je van techniek houdt, is mijn job het neusje van de zalm. En je weet nooit wat voor dienst het wordt.
We zitten altijd met z’n tweeën. Maar als het echt hectisch is, is het behoorlijk druk. Je hebt dan geen tijd om te babbelen of je telefoon te checken. Juist deze hectische dagen geven mij de meeste voldoening.
Lijkt de baan van Jorrit jou ook te gek? Check dan hier de vacature.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info