Een glazen bol heeft Jeanette niet, maar als strategy expert bij LVNL houdt ze zich wel dagelijks bezig met de toekomst. Allerlei zaken die nu of straks een rol van betekenis spelen voor LVNL, belanden bij Jeanette op het bureau. ‘Of een onderwerp nu technologisch, politiek of economisch van aard is: wij zoeken uit wat de mogelijkheden of gevolgen zijn voor LVNL.’
‘Als strategie expert houd ik me dagelijks bezig met verandering bij LVNL. Voor allerlei onderwerpen bedenken we: wat zijn de gevolgen voor mens, machine en procedure? Binnen ons team van negen mensen houd ik me vooral bezig met de corporate visie en strategie en met onbemande luchtvaart, ofwel drones.’
‘We brengen de trends in de luchtvaart op de lange termijn in kaart. Dat doen we samen met partners als Schiphol, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en luchtvaartmaatschappijen. Een van de grote thema’s is nu duurzaamheid: hoe maken we luchtvaart efficiënter en wat zijn de mogelijkheden om CO2-uitstoot te verminderen?’
‘Drones bevinden zich steeds vaker in ons luchtruim en daar hebben we last van, simpel gezegd. We brengen belangrijke vraagstukken rondom drones in kaart: wat zijn de technologische ontwikkelingen? Hoe zorgen we dat we drones in beeld houden? We zien dat de markt zich ontwikkelt en vraag naar dronevluchten toeneemt. Hoe ziet een eventuele rol voor LVNL eruit? En hoe vloeien bemande en onbemande luchtvaart in de toekomst in elkaar over?’
‘Dynamisch, veelzijdig en toekomstgericht. We hebben contact met alle afdelingen en projecten, en verbinden die met elkaar. Het is soms rennen van overleg naar overleg, en we zijn met veel onderwerpen tegelijk bezig. Waarbij er regelmatig nog een ad-hocvraagstuk langskomt.’
‘Na het afronden van mijn studie Lucht- en Ruimtevaartechniek aan de TU in Delft ben ik aan de slag gegaan als systeemspecialist in ‘arrival management’. Dat lag in het verlengde van mijn afstudeerproject op Schiphol, dus het was mooi om daar meteen écht mee aan de slag te gaan bij LVNL. Ik houd van de complexe puzzel die logistiek kan zijn, helemaal in de luchtvaart.
Na anderhalf jaar wilde ik graag overstappen naar Strategy. Hier is het belangrijk dat je snapt waar de specialisten het over hebben, en tegelijkertijd moet je een complex verhaal goed kunnen vertalen, zodat andere partijen ook kunnen begrijpen wat er gaande is.’
‘We hebben het als team heel leuk met elkaar. We zijn allemaal van nature nieuwsgierig, willen graag weten hoe de vork in de steel zit. Daarom denken we ook mee met elkaars dossiers. De meeste collega’s komen van een technische universiteit, maar ook politicologie en scheikunde zijn vertegenwoordigd als studie-achtergrond. Leuk om van elkaar te kunnen leren.’
‘Zicht houden op het ‘grote plaatje’ en tegelijkertijd de inhoud in kunnen duiken.’
‘Mijn favoriete vliegtuig is het ‘vliegtuig van de toekomst’: de Flying-V. De ontwerpers zijn helemaal vanaf nul begonnen door het idee van vliegen opnieuw onder de loep te nemen. En zo komt een heel andere vorm tot stand dan de vliegtuigen die we nu gewend zijn.’
‘Ik reis graag, maar mijn favoriete bestemming is toch thuis. Ik vind het altijd heerlijk om weer in mijn vertrouwde omgeving te zijn, met vrienden en familie om de hoek.’
‘Iedere afgeronde stap in een proces.’
‘Voor vliegtuigen is tegenwind bij de start juist positief, omdat dit meer lift geeft – eenmaal in de lucht wil je juist een windje in de rug. Het is dus maar net hoe je tegenslag ervaart. Negatieve uitkomsten horen erbij, weten waar je níet heen wilt of kunt is ook winst.’
Klik hier en solliciteer direct!
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info