Voor de afronding van haar master Lucht- en Ruimtevaart aan de TU Delft ging de Roemeense Andreea aan de slag bij LVNL – en inmiddels werkt ze er alweer twee jaar. ‘Als je houdt van luchtvaart is dit natuurlijk dé plek om te werken. Dat we hier op de Systems and Infrastructure-afdeling ‘iCAS’ werken aan een nieuw Air Traffic Management systeem, maakt het extra bijzonder. Dit project is uniek!’
‘Ik ben systeemspecialist bij iCAS in het team van Rules & Adaptation. iCAS is een megaproject, want we werken aan een compleet nieuw Air Traffic Management systeem, dat door heel Europa gebruikt gaat worden. Omdat het zo’n groot project is, wissel ik om de zes maanden van team. Daarmee voorkom je dat je alleen maar met een eigen stukje bezig bent. Ik vind het mooi om een breed overzicht over het gehele project te houden.’
‘We overleggen veel met de luchtverkeersleiders. Ik vind het prachtig om in de operationele zaal te kijken, of mee te lopen in de toren. Daar zie je echt heel praktisch hoe de luchtverkeersleiders werken. Het is dan mooi om te zien dat oplossingen die wij bedenken ook echt effect hebben. Als we taken automatiseren, heeft de luchtverkeersleider meer tijd en energie om zich te focussen op andere taken. Daaraan gaat iCAS straks veel bijdragen.’
‘Testen is inderdaad een groot onderdeel van ons werk. Bij ieder systeem wordt getest of het echt onder alle omstandigheden betrouwbaar is. En als dat klaar is, wordt zo’n systeem ook weer getest in combinatie met andere systemen, om zeker te weten dat ze elkaar niet in de weg zitten. Dat is tijdrovend werk, maar wel heel belangrijk. Veiligheid staat bij LVNL altijd bovenaan de prioriteitenlijst.’
‘Ik werk hybride, dat betekent vijftig procent thuis, en vijftig procent op kantoor. Per week is het dus een beetje verschillend, soms zit ik twee, dan weer drie dagen op kantoor. Omdat we agile werken in scrumteams, stellen we iedere dag weer doelen en hebben we veel overleg binnen ons team. Iedereen pakt zijn eigen puzzelstukje op, waarna we met al die puzzelstukjes weer naar een doel toe werken. Zou behoud je overzicht.’
‘Leuk! Als je een internationale achtergrond hebt, helpt dat bij het werken met internationale partners. Zo werken we voor iCAS veel samen met Spaanse collega’s. Iedereen staat open voor elkaar. Maar ook intern is de diversiteit best groot. Nog steeds zijn er in een IT-omgeving als hier veel mannen te vinden, maar binnen ons team van vijftien mensen zijn er ook drie vrouwen. Ook is er bij LVNL een mooie mix tussen senior- en junior medewerkers. Dat werkt erg goed. Sommige collega’s hebben kinderen van mijn leeftijd, die kan ik vertellen wat voor cadeautje ze voor hun kinderen moeten kopen...’ Maar serieus: het is fijn om terug te kunnen vallen op ervaring. En senior collega’s kunnen via de juniors weer kennisnemen van nieuwe ontwikkelingen.’
‘Nee, ik heb zelfs een Nederlandse vriend, dus ik vind het hier helemaal prima! Hij werkt ook in de luchtvaart, als vliegtuigtechnicus. Samen hebben we heel wat vrienden die allemaal in de luchtvaart werken, dus als we bij elkaar zijn, is een gespreksonderwerp zo gevonden! En we gaan regelmatig naar Roemenië, op bezoek bij familie.’
‘De Dassault Falcon 900, een businessvliegtuig. In testen gebruiken we vaak echte data van vliegtuigen. We checken bijvoorbeeld of ons systeem ook uit de voeten kan met gegevens van de Dassault Falcon 900 - bijvoorbeeld over hoe snel die tot grote hoogte stijgt. Maar eerlijk gezegd houd ik meer van auto’s… Met mijn vriend sla ik geen aflevering van Top Gear over!’
‘Dat moet natuurlijk Roemenië zijn. Heerlijk om daar te zijn, mijn vriend vindt het ook een fantastisch land. Hij wordt namelijk enorm verwend door mijn familie. Roemenen houden erg van eten…’
‘Ik ben van nature analytisch en opgeruimd, ook in mijn persoonlijke leven. Alles ligt op de juiste plek en ik kan me goed focussen op een taak. Dat creëren van overzicht werkt goed voor mij. Zeker bij complexe projecten helpt het om een taak in deeltaken te verdelen.’
‘Vertrouwen op de keuzes die je maakt. Ik wist al vroeg dat ik wilde werken in de luchtvaart. Met covid stond alles een beetje op losse schroeven – dat geldt voor veel mensen denk ik wel. Maar dat kun je ook weer zien als een kans om je leven van een afstandje te bekijken. Wil ik dit? Ga ik de goede kant op? Het is goed om jezelf die vragen regelmatig te blijven stellen.’
Klik hier en solliciteer direct!
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info