Bij iCAS bouwen we een nieuw hart voor LVNL

Bij iCAS bouwen we een nieuw hart voor LVNL

Om de luchtverkeersleiding ook in de toekomst veilig en efficiënt te laten verlopen, wordt er al sinds 2011 gebouwd aan een nieuw Air Traffic Management systeem, genaamd iTEC (interoperability Through European Collaboration) Central Automation System, ofwel iCAS. Dit systeem vervangt in de nabije toekomst het bestaande ‘AAA-systeem’, een op maat gebouwd systeem. Dat gaat na 25 jaar trouwe dienst plaatsmaken voor een flexibeler en internationaler systeem: de basis voor de toekomstige luchtverkeersleiding in Europa.

Werken bij iCAS

iCAS vormt het kernsysteem binnen het totale machinelandschap van LVNL. Dat landschap bestaat uit in totaal 24 systemen, die bijna allemaal moeten worden aangepast om met iCAS te werken. Het is het grootste project dat ooit door LVNL is uitgevoerd. Voor de training en transitie is er zelfs een nieuw gebouw neergezet.

Werken bij iCAS

André, projectmanager iCAS:

“Om je een idee te geven van de omvang van dit project: door heel Europa werken honderden mensen aan iCAS en opgeteld gaan er meer dan een miljoen programmeer-uren in zitten. Alsof je vanaf de grond een wolkenkrabber neerzet, maar dan digitaal.”

Wat ga je doen als je bij iCAS komt werken? 

‘Dan ga je werken aan het nieuwe hart van de luchtverkeersleiding. Het programmeren van de kern van het systeem is uitbesteed, maar we hebben softwaretesters nodig die samen met de luchtverkeersleiders het hele systeem doorlopen. Ook het ontwerpen en programmeren van de gebruiksomgeving (I/O-interface) via Rules & Adaptation doen we hier zelf. Die wordt nu zo ingericht, dat het zoveel mogelijk lijkt op het systeem dat we gewend zijn om te gebruiken. Dat blijft dus herkenbaar als je oude vertrouwde auto, maar onder de motorkap zit dan heel nieuwe manier van aandrijving, zo kun je dat zien.

Na de ingebruikname verhuizen we terug naar het hoofdgebouw en zal het systeem verder worden aangepast om aan te sluiten bij de ontwikkelingen in Europa. Het nieuwe gebouw wordt dan verder ingericht als trainingscentrum en contingency centrum. Daarmee kunnen we, in geval van een noodsituatie, altijd onafhankelijk van het hoofdgebouw blijven doorwerken.’

Naar wat voor mensen is iCAS op zoek? 

‘Wij zoeken goede business analisten en systeemspecialisten die de wensen van luchtverkeersleiders kunnen inventariseren en vertalen naar de bouwers. Daarnaast zijn we op zoek naar gedreven medewerkers voor de realisatie van Rules & Adapation, om de systemen te testen en dit verder te automatiseren.

Als je van een opleiding in de luchtvaart komt, zoals Aviation in Amsterdam of de faculteit Lucht- en Ruimtevaart van de TU Delft, heeft dat zeker een voordeel. Dan kun je wat sneller op stoom komen in de organisatie omdat je een goed, breed beeld van de luchtvaart hebt. Ook piloten die nog geen plek hebben gevonden als piloot, zijn bij ons zeer welkom. En natuurlijk technici van andere technische opleidingen. Belangrijk is dat je naast de juiste technische vaardigheden ook beschikt over goede ‘soft skills’, zoals communicatievaardigheden.

Je bent vaak de spil tussen technici, luchtverkeersleiders en programmeurs, en goed kunnen overleggen is dan essentieel.’

Wat maakt het zo leuk om voor iCAS te werken?

‘Dit project is ontzettend omvangrijk en complex. Het gebeurt niet vaak dat je aan zo’n megaproject kunt meewerken. We zijn er nu elf jaar mee bezig, en over twee jaar hopen we met de eerste fase klaar te zijn. Daarna gaan we doorontwikkelen, om de luchtverkeersleiding in Europa verder te verbeteren. Ook werken we verder aan aanpassingen die de hinder voor omwonenden gaan verminderen. Zo werk je met iCAS dus ook aan meer leefbaarheid. En omdat iCAS doorwerkt op alle andere systemen binnen S&I, is samenwerking hier het sleutelwoord.’

Wil jij ook werken bij deze afdeling van LVNL? Kijk dan snel bij de vacatures!

Andreea's ervaringen bij iCAS

Voor de afronding van haar master Lucht- en Ruimtevaart aan de TU Delft ging Andreea Popescu aan de slag bij LVNL – en inmiddels werkt ze er alweer twee jaar. ‘Als je houdt van luchtvaart is dit natuurlijk dé plek om te werken. Dat we hier op de afdeling iCAS werken aan een nieuw Air Traffic Management systeem, maakt het extra bijzonder. Dit project is uniek!’

Andreea's ervaringen bij iCAS

Meer persoonlijke verhalen van collega's

Nieuwsgierig naar meer persoonlijke verhalen over het werken bij Luchtverkeersleiding Nederland? Ben jij benieuwd hoe het echt is om te werken als bijvoorbeeld luchtverkeersleider, businessanalist, monteur of developer bij LVNL? Je leest het in deze serie blogs!