Maintenance, Monitoring and Control

Maintenance, Monitoring and Control

Om het luchtruim in Nederland veilig, efficiënt en zo duurzaam mogelijk te beheren, zijn verschillende systemen nodig. 110 Systemen, om precies te zijn. Al die systemen moeten natuurlijk onderhouden worden. En daarvoor zorgt de afdeling Maintenance, Monitoring and Control. Ook worden door deze Systems and Infrastructure-afdeling storingen opgelost.

Werken bij Maintenance, Monitoring and Control

De systemen van LVNL zijn globaal in vijf domeinen in te delen: Communications, Navigation, Air Traffic Management Systems, Surveillance en ICT. Om alles aan de gang te houden, werken bij MMC teams van gespecialiseerd onderhoudspersoneel, die ook buiten kantooruren in actie komen. De luchtvaart gaat tenslotte 24 uur per dag door. Als specialist bij MMC is je baan dan ook nooit saai. Van problemen oplossen achter de pc tot systemen testen op de landingsbaan: geen dag is hetzelfde.

Werken bij MMC

Mariëlle, teamleider bij de afdeling Maintenance, Monitoring and Control

“MMC is een afdeling waar alles samenkomt. Bij MMC zorgen we ervoor dat de luchtverkeersleiders 24/7 hun werk kunnen doen en vliegtuigen kunnen vliegen van A naar B.”

Wat ga je doen als je bij MMC komt werken?

‘Systemen monitoren, gepland onderhoud uitvoeren aan systemen en storingen oplossen. Bijvoorbeeld aan systemen die zorgen voor de communicatie tussen luchtverkeersleiding en piloot. Maar ook aan systemen die ervoor zorgen dat vliegtuigen kunnen landen bij slecht zicht, zoals het Instrument Landing System (ILS). Alle systemen bij LVNL moeten natuurlijk honderd procent betrouwbaar blijven functioneren. Daarnaast installeren we hier ook nieuwe systemen en softwareversies.’

Naar wat voor mensen is MMC op zoek?

‘We zoeken vooral naar technisch geschoolde medewerkers die houden van de wereld van luchtvaart. Mensen met een mbo-diploma in de elektronica, mechanica of ICT, of met een technisch of IT- hbo-diploma. Iedereen die bij ons binnenkomt, wordt volledig opgeleid om onderhoud aan de systemen van LVNL te kunnen uitvoeren. Een opleidingstraject duurt gemiddeld anderhalf jaar.

Bij MMC is het handig als werken onder tijdsdruk en in teamverband goed bij je past – als je onderhoud uitvoert, wil je op elkaar kunnen vertrouwen. Ook is het van belang dat je bereid bent om ’s avonds of ’s nachts te werken, en bij storingen soms op de gekste momenten paraat te staan.’

Wat maakt het zo leuk om voor MMC te werken? 

‘Het werk is heel divers en we werken nauw samen met alle afdelingen van LVNL. Van de mensen achter de radarsystemen in het veld, tot de softwareontwikkelaars achter de schermen van de luchtverkeersleiding. De luchtvaart is een complexe wereld. Dat maakt het zo leuk. Ik geniet er nog steeds van als ik een vliegtuig zie opstijgen of landen op Schiphol, en me realiseer hoe enorm veel technologie en mensen daarbij betrokken zijn. Wij maken daar een essentieel onderdeel van uit.

Daarbij zetten wij ook de strategie uit; wij mogen dus als eerste aan de slag met innovaties. Als technicus is dat natuurlijk dé plek waar je wilt zijn.’

Wil jij ook werken bij deze afdeling van LVNL? Kijk dan snel bij de vacatures!

Jacks ervaringen bij MMC

Jack is maintenance engineer navigation bij de afdeling Maintenance, Monitoring and Control. Hij is regelmatig te vinden op de landingsbanen, om onderhoud te plegen aan de ILS-systemen. Die zorgen ervoor dat vliegtuigen ook bij dikke mist en slechte weersomstandigheden veilig kunnen landen. ‘Geweldig om vlak naast die opstijgende machines te werken!’

Jacks ervaringen bij MMC

Meer persoonlijke verhalen van collega's

Nieuwsgierig naar meer persoonlijke verhalen over het werken bij Luchtverkeersleiding Nederland? Ben jij benieuwd hoe het echt is om te werken als bijvoorbeeld luchtverkeersleider, businessanalist, monteur of developer bij LVNL? Je leest het in deze serie blogs!