Bij LVNL doen we meer dan alleen luchtverkeersleiding geven. In de rubriek ‘Achter de Schermen’ presenteert telkens een andere afdeling zichzelf. Leuk én leerzaam, want wie doet nu eigenlijk wat binnen onze organisatie? Deze keer is het woord aan teamleader Alina Zelenevska van het Air Traffic Management Systems (ATMS) Tower-team bij de afdeling Systems & Infrastructure (S&I).
Het Tower-team is verantwoordelijk voor het onderhoud en de ontwikkeling van veel systemen. De meeste systemen zijn nodig voor de torenoperatie, zoals het torensysteem, de electronic flight strips en het camerasysteem voor de Polderbaan. “Bovendien zijn we verantwoordelijk voor de torensimulatoren. Die hebben we sinds kort niet alleen op Schiphol maar ook op Beek, Eelde en Rotterdam. Daarnaast onderhouden we Phoenix Radar die nu als last resort achter het huidige luchtverkeersleidingssysteem AAA staat en straks als back-up van ons nieuwe systeem iCAS fungeert”, vertelt Alina.
Het werk van het team is in alle aspecten afwisselend. “Soms hebben we te maken met een incident, waarbij we snel moeten handelen en onze plannen vlot moeten kunnen aanpassen, maar ook het resultaat van ons werk snel zien. Daarentegen vragen grote projecten veel geduld voordat het resultaat zichtbaar is en is ook strategisch denken van belang. Welke informatie gaat jouw systeem leveren, doorgeven of vertonen? Hoe ga je de wijziging implementeren zodat het ook toekomstbestendig is? Van welke andere systemen ben je afhankelijk? Over dit soort vragen moeten we goed nadenken”, legt Alina uit. “De verandering klinkt vaak best simpel, maar de complexiteit die erachter zit is indrukwekkend.”
Een ander aspect dat het werk volgens haar afwisselend maakt is de klant. “Het overgrote deel van ons werk doen we voor de luchtverkeersleiders, soms voor operationeel gebruik en soms voor de training. We halen veel plezier en voldoening uit de samenwerking met Operations en de Training Organisation. Ook hebben we zo nu en dan te maken met de luchthavens omdat we data leveren aan elkaars systemen. En we zijn als Systems & Infrastructure weleens onze eigen klant, denk aan procedures of technische trainingen die we voor de tweede lijn ontwikkelen of ons werk aan securityonderwerpen, zoals het borgen van de cyberveiligheid van onze systemen.”
De grootste uitdaging van het Tower-team is om te bepalen hoe het de meeste toegevoegde waarde kan leveren met de beschikbare resources. “Iedereen heeft het druk, ook wij krijgen veel vragen. Resultaten leveren geeft mensen veel energie en voldoening, maar als er meer wordt gevraagd dan je aankan ben je genoodzaakt vaker “nee” te zeggen. Dat is lastig en daarom zijn we continu op zoek naar oplossingen die ons helpen effectiever te zijn.” Desondanks ziet Alina veel kansen voor haar team om de komende jaren toegevoegde waarde te laten zien. “Zo zijn we hard op weg om volgend jaar al een aantal grote projecten op te leveren. Dit zijn bijvoorbeeld de opbouw en livegang van twee 270° torensimulators in ons radar- en trainingscentrum Polaris, de beschikbaarheid van Phoenix in de simulator als back-up van iCAS voor training en de livegang van de Departure Manager, een systeem waarmee luchtverkeersleiders meer inzicht krijgen in hoe het outbound verkeer is gepland.”
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info