Toen Hugo de Jong vierenhalf jaar geleden begon bij LVNL, klapperden zijn oren van alle termen en afkortingen die op hem werden afgevuurd. Nu kent de luchtvaart weinig geheimen meer voor deze systeemspecialist van de afdeling Systems & Infrastructure (S&I). Als linking pin tussen de verkeersleiders en de systeembouwers is hij als een vis in het water.
“Bij de afdeling Systems & Infrastructure houden we ons bezig met de ontwikkeling, het onderhoud en de vervanging van alle infrastructuur en ondersteunende systemen waarmee de luchtverkeersleiders hun werk doen: het in goede banen leiden van het vliegverkeer op Schiphol.”
“Mijn rol is om de verkeersleider te begrijpen, te ontdekken wat hij nodig heeft, en dit te communiceren naar de mensen die het moeten maken. Daarvoor moet ik zelf ook begrijpen hoe het conceptueel werkt. Dat leer ik door veel met verkeersleiders te praten. Ik kom ook regelmatig op de verkeerstoren en op de radarzaal om te kijken hoe ze werken. Zo leer je denken als een verkeersleider en snap je wat ze nodig hebben.”
“Mijn eerste project had als doel het op elkaar afstemmen van de planningen van LVNL, de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen zoals KLM. Dat was een vrij complex, bijna wiskundig project. Daarna heb ik meegewerkt aan de verbouwing van de verkeerstoren en de uitbreiding van het aantal werkplekken daar. Dat ging meer over de mens: hoe zorg je dat de verkeersleider zijn werk goed kan doen? Ik heb me ook bezig gehouden met de invoering van het centrale camerasysteem op Schiphol, om slecht zichtbare delen van ‘het veld’ zichtbaar te maken voor de toren. Meestal draai ik zo’n drie projecten naast de running business: de ontwikkeling en het onderhoud van het torensysteem.”
“De luchtvaart is een leuke en spannende sector. Iedereen hier is enthousiast over deze business. Veel collega’s werken hier al lang dus je kunt veel van ze leren. Tegelijkertijd hebben wij als jongeren ook de ruimte, en dat wordt zelfs van ons verwacht, om kritisch te zijn en met nieuwe dingen te komen. De samenwerking met de verkeersleiders vind ik ook gaaf; zij gebruiken dagelijks wat wij hebben gemaakt. In het algemeen is samenwerking binnen dit bedrijf een groot pluspunt, iedereen is altijd bereid om te helpen. Voor mij als systeemspecialist is ook interessant dat LVNL een breed ICT-landschap heeft. We doen bijna alles zelf.”
“De oplevering van de torenverbouwing was heel gaaf. De voorbereidingstijd was redelijk kort, anderhalf jaar. Daarna is de verbouwing uitgevoerd terwijl de operatie gewoon doorging. Het resultaat is echt mooi geworden met goede werkplekken voor iedereen. De toren was daarnaast erg jaren zeventig ingericht met veel bruin en geel. Nu is het strak en licht met blauw en grijs. Ook is het veel rustiger in de ruimte omdat er geen fysieke flight strips meer worden overgegooid. Dat gaat nu allemaal elektronisch.”
“Ik vind het nog steeds kicken om hier rond te lopen, om iets te testen in de simulator of ’s nachts op de toren te zitten om een nieuwe release te testen. Laatst heb ik de nieuwe militaire simulator gezien in ons nieuwe trainings- en radarcentrum Polaris. Echt fantastisch wat ze daar allemaal mee kunnen. En íedereen die daar werkt is bereid om je erover te vertellen. Je hebt hier alle ruimte om je kennis te verbreden. Het is gewoon een heel gave omgeving.”
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info