Naast de grote Boeings en Airbussen die dagelijks vanaf Schiphol vertrekken naar wereldwijde bestemmingen, bestaat er ook de kleine luchtvaart. Cessna’s, Learjets en Pipers die van Teuge naar Groningen vliegen, of een trainingsrondje boven Texel maken. Ook dat moet in het drukke luchtruim allemaal goed gaan en daarom dienen zij een vliegplan met hun intenties in bij het Flight Service Center (FSC) van LVNL. Daar werkt Irene als flight service specialist.
Haar vader werkte ook bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), toen nog Rijksluchtvaartdienst, bij de planning van projecten en dus voelde het voor Irene zeer vertrouwd toen ze 17 jaar geleden solliciteerde bij LVNL. Ze begon bij de servicedesk en na nog twee andere functies ging ze in opleiding voor flight service specialist. Ze werkt nu alweer 14 jaar met veel plezier bij het FSC.
Even de ‘Groene velden’ bellen
Irene en haar collega’s controleren onder andere de vliegplannen van de kleine luchtvaart en ze sturen deze door naar de luchthaven van vertrek en bestemming en naar de luchtverkeersleidingscentra waar de piloot onderweg contact mee heeft. De groene velden zoals Budel, Texel en Ameland worden telefonisch geïnformeerd door het FSC, omdat zij niet zijn aangesloten op het luchtverkeersleidingssysteem van Luchtverkeersleiding Nederland.
“Op een mooie, zonnige dag kan het behoorlijk druk zijn. Dat zijn de beste dagen om er als recreatieve vlieger op uit te trekken. Als het weer toch omslaat, dan ben je vooral bezig met het aanpassen van vliegplannen. De vertrektijd wordt dan uitgesteld en soms, zal je altijd zien, wordt uiteindelijk een hele vlucht gecanceld. Er is een verschil tussen toestellen die op instrumenten vliegen en die op zicht vliegen. Toestellen die op instrumenten vliegen moeten akkoord krijgen op hun vliegplan vanuit Brussel. Als het wordt afgekeurd dan overleg ik met de vlieger en kijken we hoe we de route toch nog kloppend kunnen krijgen.”
Notice to Airmen
“Bij het FSC stellen we ook NOTAM-berichten op, de zogenoemde Notice to Airmen. Dit is een bericht dat belangrijke informatie bevat voor een piloot. Denk bijvoorbeeld aan een landingsbaan die buiten gebruik is of een hoge kraan die in de buurt van de luchthaven staat of een navigatiebaken dat niet werkt. De NOTAM’s moeten door piloten altijd worden meegenomen in de vluchtvoorbereiding.”
“Het maken van de NOTAM-berichten vind ik het leukst. De informatie wordt onder andere aangeleverd door de havendiensten van luchthavens. Het is dan onze taak om er een correct bericht van te maken. Soms is het zoeken naar de juiste tekst. Dat moet zeer precies omdat iedereen het maar op één manier mag kunnen interpreteren.”
Perfecte dag
“Een perfecte werkdag bestaat voor mij uit leuk contact met vliegers en collega’s. Ik vind het prettig als er veel vliegplannen binnenkomen, als ik tussendoor nog een NOTAM moet uitgeven of een moeilijke vraag moet uitzoeken. Dan heb ik zelf ook weer wat opgestoken.”
Vliegangst
Je zou zeggen dat wanneer je de hele dag bezig bent met de kleine luchtvaart je zelf ook zin krijgt in een parachutesprong of op z’n minst een rondvluchtje boven Groningen. Maar dat geldt niet voor Irene. “Oh nee, ik heb wel een beetje vliegangst. Vooral vliegen in die kleine toestellen vind ik niet echt fijn. Liever blijf ik aan de grond.”
Collega worden van Irene? Bekijk de vacature via deze link
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info