Toen ze tijdens haar studie ging zweefvliegen ontvlamde haar liefde voor de luchtvaart. Nu werkt Lonneke Smit al dertien jaar bij LVNL, de laatste negen jaar als Strategy Expert op de afdeling Strategy. Met haar elf collega’s werkt ze aan de toekomst van het Air Traffic Management (ATM) systeem.
Wat doet een Strategy Expert?
“Met mijn collega’s stel ik de strategie op voor het Air Traffic Management systeem voor de komende vier á vijf jaar. Het ATM systeem is het geheel van mens, machine en procedures waarmee LVNL het luchtverkeer in goede banen leidt. Dat systeem proberen we continu te verbeteren. Met iedere stap op de strategie maken we het veiliger en efficiënter. En we streven daarbij ook altijd naar minder uitstoot en hinder in de omgeving. Dat alles doen we niet alleen, we werken daarin intensief samen met onze nationale en internationale partners.”
Welke achtergrond heb je qua opleiding?
“Ik heb Industrieel Ontwerpen gestudeerd in Delft. Ik had al snel door dat ik geen industrieel ontwerper wilde worden, maar ik heb daar wel het proces geleerd van afwegingen maken om tot een ontwerp te komen. Dat gebruik ik in mijn werk nog steeds. In ons team zitten mensen met allerlei achtergronden, van Politicologie tot Lucht- en Ruimtevaarttechniek tot Onderwijskunde. Door die diversiteit zijn we een goed team. We zijn van alle markten thuis.”
Wat voor concrete projecten doe je zoal?
“Momenteel ben ik onder andere projectleider van de doorontwikkeling van het werklastmodel. Dat is een systeem voor de verkeersleiders ‘op zaal’ waarin ze zien hoeveel en hoe complex het verkeer is dat er aan komt. Het systeem ondersteunt de supervisor bij het bepalen hoeveel verkeersleiders er op dat moment achter de radar moeten zitten. Zo kan de supervisor de werklast zo verdelen, dat de werkdruk niet te hoog wordt. “Ik houd me ook bezig met het projectenportfolio. Van alle projecten houd ik de stand van zaken bij en presenteer die elk kwartaal aan het bestuur en het management team. Zij besluiten dan welke projecten prioriteit hebben en of er nieuwe projecten worden opgestart. Omdat dit strategische keuzes zijn is het onze taak om hier advies over uit te brengen.”
Wat is de impact van jouw werk?
“Wat ik hoop is dat ik met mijn werk het ATM-systeem een klein beetje beter maak in termen van efficiency, veiligheid en verbeteringen voor de omgeving. Wij willen waarde creëren voor onze klanten en omgeving. Dat doen we door een bijdrage te leveren aan vermindering van geluidsoverlast en emissies. Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema voor ons. Én we creëren waarde voor onze klanten en partners door de betrouwbaarheid en efficiency van onze operatie te verhogen. Dus daar profiteert de reiziger ook van.”
Wanneer is jouw dag geslaagd?
“Pittige uitdagingen tackelen vind ik het leukst. Dus als we na een stevige sessie met het bestuur en managementteam het projectenportfolio weer op een goede manier hebben vastgesteld ben ik altijd erg tevreden. Van iets tastbaars opleveren word ik ook blij. Zoals het nieuwe werklastmodel, daarmee maken we echt iets fysieks. Mooi als dat straks op zaal staat.”
Wat maakt werken bij LVNL mooi voor jou?
“LVNL is een kennisintensieve organisatie, er blijft altijd iets te leren over. Ik werk hier nu dertien jaar maar ik leer nog elke dag nieuwe dingen. Over de techniek, maar ook over de politieke kant van ons werk. In maart ga ik naar het World ATM Congress in Madrid. Daar komt de hele ATM-wereld bij elkaar om te netwerken en de nieuwste snufjes te bekijken. Europa wordt steeds belangrijker, dat is ook interessant. Als je luchtvaart-minded bent en je hebt interesse in alles wat bij luchtverkeersleiding komt kijken, dan zit je hier op je plek!”
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info