Een werkdag van Steven op het Flight Information Centre
Steven werkt op het Flight Information Centre. Hij en zijn collega’s verstrekken alle vluchtinformatie die nodig is voor een veilige vlucht aan het VFR* verkeer. Steven vertelt over zijn werkdag.
08.00: Mijn dienst begint. Mijn taak is het verstrekken van informatie aan de kleine luchtvaart en helikopters met een bestemming op de Noordzee. Deze informatie kan gaan over mogelijk botsingsgevaar en overige informatie die van invloed kan zijn op de veiligheid van de vluchtvoortzetting. De dag begint mistig vandaag, maar later op de dag zou de zon flink moeten gaan schijnen.
Een vlieger vanuit Groot-Brittannië onderweg naar Lelystad heeft de mist onderschat. Ik meld hem dat het weer op Midden-Zeeland een stuk beter is. De vlieger is onbekend met Midden-Zeeland, dus ik geef hem een koers richting het veld en informatie zoals de in gebruik zijnde baan en baanlengte, waarna hij veilig de landing in kan zetten.
10.30: 40 minuten pauze. Klein hapje eten en even wat zon pakken buiten op het terras.
11.10: Standby tijd. Als het te druk wordt voor mijn collega, splitsen we het werkgebied op tussen ons tweeën. Ons werkgebied loopt vanaf Zeeland tot zo’n 200 kilometer noord van de Waddeneilanden en van Flevoland tot 110km west van de kust. Nu de zon eenmaal schijnt, is afsplitsen wel nodig, het wordt nu steeds drukker met 'kleine luchtvaart'.
12.30: Half uurtje pauze. Lunchen en weer even bijkomen.
13.00: Het laatste stuk van de dag. Een vlieger vanuit België vliegt naar Texel en lijkt ietwat onzeker. Toch maar even informeren over het luchtruim rond Schiphol, om te voorkomen dat hij een gebied in vliegt waar hij niet mag komen.
15.30: Ik word bijtijds afgelost en daarmee het einde van mijn dienst. Voor de files uit lekker naar huis.
*vliegtuigen die volgens Visual Flight Rules vliegen in plaats van op instrumentarium.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.