“De winkel blijft open tijdens grote systeemveranderingen”
Bij LVNL doen we meer dan alleen luchtverkeersleiding geven. In de rubriek ‘Achter de Schermen’ presenteert telkens een andere afdeling zichzelf. Leuk én leerzaam, want wie doet nu eigenlijk wat binnen onze organisatie? Het woord is aan Bo Boubkari, manager van de afdeling Maintenance, Monitoring & Control (MMC).
De belangrijkste taak van Maintenance, Monitoring & Control is het draaiende houden van alle systemen die voor luchtverkeersdoeleinden en opleidingsdoeleinden (simulatoren) gebruikt worden. Dat zijn alle communicatie-, navigatie-, radar- en Air Traffic Management (ATM)-systemen. Daarnaast doet de afdeling veel voor Defensie, zoals het lokale onderhoud van het communicatiesysteem op Schiphol Oost. LVNL is ook verantwoordelijk voor het onderhoud van een van de militaire radars (Soesterberg). “Het leuke aan het werken bij MMC is het belang van het product en de services die we gezamenlijk leveren. En de samenwerking met allerlei collega’s natuurlijk. Om in één woord samen te vatten: dynamiek, geen dag is hetzelfde bij ons. We hebben een breed aandachtsgebied”, vertelt Bo.
Trots
MMC werkt nauw samen met verschillende afdelingen binnen LVNL zoals Operations, Procedures, Training Organisation, Gebouwen, Services & Infrastructuur en daarnaast alle technische productgroepen. De externe stakeholders bestaan uit de verschillende luchthavens, het KNMI, diverse onderhoudsorganisaties van Defensie, KPN en andere partijen. Bo is trots op de prettige onderlinge samenwerking, het hoge verantwoordelijkheidsgevoel en de flexibiliteit binnen zijn team om alles draaiende te houden. “Er is zoveel kennis en kunde in huis.”
Uitdagingen en kansen
De grootste uitdaging is volgens hem grote systeemveranderingen bij LVNL doorvoeren terwijl de winkel openblijft. “We vernieuwen veel bekende systemen, zoals AAA en het Voice Communication System (VCS), maar ook systemen die waarschijnlijk wat onbekender zijn maar wel cruciaal voor onze infrastructuur. Met de vele systeemvernieuwingen halen we veel meer state-of-the-art-technologie binnen. Hier zien we kansen om onze kennis te verbreden en processen en services verder te optimaliseren.”