Bij LVNL doen we meer dan alleen luchtverkeersleiding geven. In de rubriek ‘Achter de Schermen’ presenteert telkens een andere afdeling zichzelf. Leuk én leerzaam, want wie doet nu eigenlijk wat binnen onze organisatie? Het woord is aan Anne Vos, manager van de afdeling Operational Support & Development (OSD).
OSD doet alles wat mogelijk is om de dag van uitvoering optimaal voor te bereiden en het Air Traffic Management (ATM)-systeem continu te verbeteren. ”Het is een enorm diverse afdeling met veel verschillende subafdelingen”, vertelt Anne. “Onder OSD valt het Rooster- en Planningsbureau, waar sinds 1 mei 2021 ook het brevetteringsproces aan is toegevoegd. Een andere subafdeling is Procedures & Systemen. Hier worden onder andere operationele mededelingen gemaakt en het elektronisch wachtrapport (EWR) afgehandeld. Ook de operationele afdeling Flight Service Centre (FSC) inclusief de Operationele Helpdesk (OHD) horen bij Operational Support & Development. Daarnaast speelt een aantal consultants en coördinatoren een belangrijke rol in onder andere de wijzigingen van het ATM-systeem en de safety-aanbevelingen.”
Samenwerking is van essentieel belang binnen en buiten de afdeling. “Onze interne stakeholder is natuurlijk Operations. Wij zijn de directe supportafdeling voor Operations en ook de ‘toegangsdeur’ richting de operatie, zowel voor de afdelingen binnen LVNL als voor onze samenwerkingspartners zoals KNMI, airlines, Schiphol en Air Navigation Service Providers (ANSP’s). Daarnaast is General Aviation voor FSC belangrijk en ook organiserende partijen met invloed op het luchtruim, zoals bijvoorbeeld Formule 1 of bijzondere vluchten komen bij ons terecht (het zogenaamde Impact Special Events on Airspace (ISEA-proces)).”
Uitdagingen
De grootste uitdaging is volgens Anne om goede afspraken te hebben met alle stakeholders, zowel binnen als buiten LVNL. “Dit is van groot belang om te waarborgen dat zaken goed en tijdig voorbereid de operatie ingaan en de belangen zo effectief mogelijk worden behartigd.” LVNL heeft hoge ambities met grote veranderprogramma’s voor de komende jaren zoals het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem iCAS en de samenvoeging van de militaire en burgerluchtverkeersleiding tot één Air Traffic Management unit. Ook hierin ziet Anne een uitdaging om te zorgen dat er een goede scheiding tussen running en changing the business plaatsvindt, zodat de operatie optimaal kan presteren met een goede afstemming met de verschillende stakeholders.
Trots
Op 1 september 2020 is Anne gestart bij LVNL. “Dus ik ben nu iets meer dan een jaar werkzaam en was tussendoor ook met zwangerschapsverlof. Daarom ben ik nog steeds druk met het leren kennen van de organisatie. Voor mij als nieuwkomer was het uiteraard even wennen, maar al snel voelde ik mij thuis bij OSD en dat is zeker te danken aan de collega’s van mijn afdeling. Ik ben trots op deze enorm gedreven professionals die altijd bereid zijn te helpen en gelukkig ook humor hoog in het vaandel hebben.” Daarnaast is ze trots op de flexibiliteit binnen haar team. “Veel zaken komen bij onze afdeling samen waarbij de tijdsdruk regelmatig hoog is. We weten ons altijd aan te passen aan de veranderende omstandigheden en het hoofd koel te houden.”