Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • Salaris
  • luchtverkeersleider

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer

    En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Veilige uitvoering in de praktijk
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Luchtvarenden

    Luchtvarenden

    • Informatie voor luchtvarenden
    • AIS-publicaties
    • Lelystad Airport
    • Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol

    Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol
    Animaties voor vliegers - overzicht
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Opleiding luchtverkeersleider

17 juli 2017

Onze opleiding tot luchtverkeersleider is gratis, sterker nog, je krijgt direct salaris! Hij duurt ongeveer drie jaar, start op Schiphol-Oost en bestaat uit twee onderdelen, de Initial Training en de Unit Training. 

De Unit Training vindt plaats op de luchthaven waar je voor in opleiding gaat. Dit is op één van de volgende locaties: Schiphol, Rotterdam, Maastricht, Groningen of Amsterdam Radar.

 

De opleiding start twee keer per jaar, één klas in het voorjaar en één klas in het najaar.

 

Leuk om te weten: over een aantal jaar zal de torenverkeersleiding voor Maastricht en Groningen via camera’s vanaf Schiphol-Oost gedaan worden. Vanaf dan zal Schiphol de werkplek worden van deze verkeersleiders.

 

Ook leuk om te weten: Vanaf begin 2020 selecteren we ook luchtverkeersleiders voor de militaire locaties. Dit zijn Vliegbases Woensdrecht, Gilze Rijen, De Kooy, Eindhoven, Volkel, Leeuwarden en de radarverkeersleiding op Schiphol Oost. Solliciteren hiervoor is nu al mogelijk!

  • Selectie luchtverkeersleider
  • Voorlichtingen
  • Luchtverkeersleider worden

Je begint met de Initial Training

17 juli 2017

Je opleiding start met de basis training van 11 weken. Eerst een teambuildingsweek, een paar weken theorie opleiding en je werkt op de simulator aan je vaardigheden als luchtverkeersleider. Je maakt kennis met alle aspecten van luchtverkeersleiding. Daarna bepalen we samen met jou welke luchtverkeersleidingsunit het beste bij jou past. Schiphol, Rotterdam, of Maastricht, Lelystad of Groningen. Daarna vervolg je de basis simulator opleiding voor de gekozen unit. Na ongeveer een half jaar ben je klaar met de initial training, je ontvangt het Europees erkend Student Controller License, waarmee je de unit training ingaat. 

Persoonlijkheid

Er zijn een aantal persoonskenmerken waaraan je als luchtverkeersleider moet voldoen die we trainen in de opleiding. Een goede luchtverkeersleider houdt altijd het hoofd koel, kan snel beslissingen nemen en die zelfverzekerd overbrengen. Je denkt vooruit, anticipeert en bewaart het overzicht. Je praat, luistert en handelt op hetzelfde moment. 

Daarna volgt de Unit Training

Na de initial training ga je je specialiseren op de unit waar je voor in opleiding bent. Dit kan zijn Schiphol, Rotterdam, of Maastricht, Lelystad of Groningen. In de veilige omgeving van de simulator ga je de basics leren en kun je van alles uitproberen. Ook ga je vanaf nu al wennen aan het werken in wisselende dagdiensten. Daarna ga je naast een coach met 'live-traffic' werken, het échte werk dus! De unit training duurt in totaal zo'n 2 jaar tot je volledig bevoegd bent.

Hoe is het om luchtverkeersleider te zijn?

In deze driedelige serie ontdekt presentator en sportman Jamie Trenité de wereld van de luchtverkeersleiders. Welke skills heb je ervoor nodig?

Jamie gaat een aantal pittige challenges aan en stijgt boven zichzelf uit!

 

 

 

  • “Zelfs in de simulator is dit niet fijn”

    • Tamar
    • 34 jaar
    • Luchtverkeersleider Area Control Centre
  • "De skyline van Rotterdam kan ik zo uittekenen"

    • Vincent
    • 28 jaar
    • Luchtverkeersleider Rotterdam
  • Ik heb de mooiste baan van de wereld!

    • Bertran
    • 45 jaar
    • Luchtverkeersleider Schiphol
  • Veel gestelde vragen

  • recruitment@lvnl.nl

  • 020-4063639

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap