Opleiding tot luchtverkeersleider? Martijn is inmiddels 5 jaar geleden begonnen aan zijn opleiding tot luchtverkeersleider bij LVNL. Hij heeft na het behalen van zijn middelbare schooldiploma ingeschreven voor de selectie en was ondertussen begonnen bij Lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Toen hij werd aangenomen bij LVNL was hij gestopt met studeren en heeft hij direct de overstap gemaakt. Hoe dat is verlopen lees je hieronder!
Ik was zelf pas 18 jaar en ondanks dat ik het echt zag als een opleiding die ik ging doen, wist ik dat ik gelijk bij een ‘grote mensen bedrijf’ zou komen te werken. Dat ik nog erg jong was en de meeste mensen om mij heen al wat ouder vond ik niet per se spannend, maar liet me wel dagelijks realiseren dat het echt wel bijzonder was om op zo’n jonge leeftijd zo’n verantwoordelijke baan te hebben.
Verder wist ik natuurlijk dat ook tijdens de opleiding een deel van de leerlingen af zou vallen, dus ik was vooraf wel zenuwachtig hoe dit zou gaan.
Uiteindelijk heb ik in de opleiding echt geprobeerd om tijdens de simulator oefeningen de focus te leggen op de oefeningen. Zo voelde het vaak minder als een prestatie moment of test. Door tijdens de oefeningen alle mogelijkheden te zoeken vul je als het ware je rugzakje met ervaring en daar heb je later in de opleiding profijt van.
Dat de selectierondes niet alleen heel divers zijn, maar ook echt heel leuk om te doen. Het is belangrijk om echt heel fanatiek en gefocust de opdrachten uit te voeren, waarbij je wel echt jezelf moet blijven.
Bij een aantal selectierondes krijg je van te voren studiemateriaal thuisgestuurd met bijvoorbeeld de radiotelefonie, waarbij de vakspecifieke taal tussen de luchtverkeersleiders en de piloten wordt uitgelegd.
Door het studiemateriaal super goed uit je hoofd te leren en de stof hardop te oefenen hoef je daar tijdens de selectie niet meer over na te denken en kan je al je hersencapaciteit gebruiken voor de oefeningen, die complex genoeg zijn om je daar mee bezig te houden.
Daarnaast is het belangrijk dat je tijdens de selectie en opleiding even niet te veel aan je hoofd hebt, goed slaapt en dus volledig kan focussen op LVNL.
Ook voor en tijdens de opleiding krijg je een boel informatie om te leren, ook hierbij is het weer belangrijk deze stof je volledig eigen te maken.
Verder is het vooral belangrijk een hoop enthousiasme mee te nemen, want luchtverkeersleider zijn is naast complex ook een ontzettend leuk vak.
Wil jij net als Martijn luchtverkeersleider worden? Bekijk dan ook eens onze pagina over luchtverkeersleider.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info