Kim (32), geboren en getogen in Alkmaar, is op het laatste moment vóór haar 31ste met de selectie voor luchtverkeersleider begonnen. Ze was werkzaam als Course Manager binnen Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en ging de uitdaging aan door zichzelf in te schrijven voor de selectie. Check hieronder het hele verhaal en lees haar tips en tricks voor de selectie.
Na het gymnasium te hebben afgerond ben ik gestart met de Academische Pabo in Utrecht. Dit is een combinatie van de PABO en een bachelor onderwijskunde. Vervolgens heb ik de master onderwijskunde in Amsterdam gedaan en via een stage tijdens de opleiding ben ik bij LVNL terecht gekomen. Als Course Manager heb ik de afgelopen 8 jaar met name trainees begeleid en zat daardoor dicht op het vuur. Ik werd steeds enthousiaster om het werk van luchtverkeersleider zelf te gaan doen. Net op het laatste moment, op mijn dertigste, heb ik mij aangemeld voor de selectie. Ik denk dat het ook een voordeel kan zijn dat je wat ouder bent wanneer je aan de selectie begint, omdat ik mijzelf iets beter ken en weet hoe ik in het leven sta. Ik weet wat mijn kwaliteiten en valkuilen zijn.
De laatste ronde, de ACT, vond ik het lastigste. Tijdens mijn werk als Course Manager had ik al wat ervaring opgedaan in de simulator. De ACT is bedoeld voor mensen zonder ervaring. Ik merkte dat ik juist dingen af moest leren en tegelijkertijd wil je natuurlijk ook een goede progressie laten zien. Ik had wel het voordeel mij heel vertrouwd te voelen binnen de organisatie, maar werd ook gewoon gezien als kandidaat. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je van buitenaf komt het nog veel spannender is.
Wij hadden echt een hele leuke groep van 17 leerlingen. In april 2020 ben ik begonnen, toen werd de theorie nog alleen online gegeven. We gingen op zoek naar nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen. Zo hebben we zelf een weekend weg georganiseerd waarbij we lekker samen dingen zijn gaan doen. De leeftijden in mijn klas verschilden heel erg. Er zaten jonge mensen tussen van 19 jaar en mensen zoals ik van 31. De sfeer in de klas was heel goed, we hebben veel oefeningen gedraaid en veel gelachen met elkaar. Inmiddels zijn wij allemaal geplaatst op een unit en zit ik nog met 5 andere trainees in een ACC klas. Doordat de groep kleiner is, wordt de band alleen maar beter. Je deelt ervaringen in de training maar ook buiten de training maken we veel leuke herinneringen, zoals bijvoorbeeld gezellig samen varen en naar het oktoberfest.
Ik ben wel echt een mensenmens en heel geïnteresseerd in mijn collega’s. Ik neem graag het initiatief en ben door mijn ervaring ook echt wel een helpende hand. Dit komt ook voort uit mijn onderwijsachtergrond. Daarnaast ben ik integer. Collega’s kunnen bij mij terecht en op mij vertrouwen.
Dat vind ik heel erg leuk. Sowieso is de sfeer met coaches erg prettig. Er is ook altijd tijd voor een sociaal praatje en er wordt veel gelachen. Daarnaast zijn we allemaal professioneel. Ik besef mij goed dat ik hier ben om van hen het vak te leren dus ben vooral leergierig en probeer alle tips van hen mee te nemen.
Praktisch bezig zijn. Ik heb altijd studies gevolgd en was veel theoretisch bezig. Nu ben ik met iets praktisch bezig dat ook nog eens complex is, heel uitdagend dus! Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze om de selectie te gaan doen en te starten met de opleiding.
Gewoon doen! Wie niet waagt wie niet wint. Je hoeft je baan niet meteen stop zetten. De selectierondes zijn prima te combineren naast je huidige baan. Je hoeft je baan pas op te zeggen wanneer je ook mag starten met de opleiding tot luchtverkeersleider. Wanneer je met de opleiding start ontvang je ook direct salaris. Je komt dus niet zonder inkomsten te zitten. Ik zou zeggen: bekijk de luchtverkeersleider vacature op de website van LVNL en solliciteer direct.
Ik denk dat het werk je voldoende uitdaging biedt en LVNL is een hele fijne organisatie om werkzaam te zijn. Naast het werk van luchtverkeersleider kun je ook veel neventaken doen. Verder heb je ook veel vrije tijd voor het uitoefenen van je hobby’s, is het mogelijk om werken en studeren te combineren en daarbij ga je ook vrij vroeg met pensioen. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het gewoon ook super vet is dat je dit werk mag doen!
Ik spreek veel af met vrienden en familie. Samen gezellig wat doen, samen eten en een wijntje drinken. Daarnaast ga ik graag hardlopen, een boek lezen of series bingewatchen. Ik geniet ook van vakanties en het maken van tripjes naar bijvoorbeeld Sevilla of Dublin.
Meld je gewoon aan en probeer de selectie. Probeer er ook op die manier in te stappen. Ik ging elke ronde in met enthousiasme en zeker bij de eerste capaciteitentesten. Mocht je het niet halen dan betekent het alleen dat het beroep van luchtverkeersleider niet zo bij je past. Het zegt niks over je intelligentie. Als je er op terugkijkt weet je in ieder geval of het iets voor je zou zijn geweest en wie weet gooi jij straks net als ik het roer om en ga je een mooie toekomst tegemoet bij LVNL!
Wil jij net als Kim luchtverkeersleider worden? Om in aanmerking te komen voor de selectie van luchtverkeersleider beschik je over een vwo-diploma of hbo-propedeuse en ben je minimaal 17 jaar en maximaal 30 jaar op het moment van solliciteren. Om luchtverkeersleider te worden ga je eerst bij LVNL in opleiding. Deze duurt ongeveer drie jaar. De opleiding tot luchtverkeersleider is gratis, sterker nog, je krijgt direct salaris. Voor de opleiding geldt een selectieprocedure. Onder andere een goede concentratie en ruimtelijk inzicht zijn vereisten om dit werk te kunnen doen. Dit en meer testen wij in de selectieprocedure om te bepalen of je geschikt bent voor de opleiding.
Luchtverkeersleider is een verantwoordelijke baan die veel van je vraagt. Hier staat een stevig pakket arbeidsvoorwaarden tegenover. Bij de start van je opleiding ontvang je direct al een salaris van €27.000 bruto per jaar. Dit loopt tijdens de opleiding verder op. Na het afronden van de opleiding is je startsalaris ongeveer €80.000 bruto per jaar (civiel) en € 52.300,- bruto per jaar (militair). Je hebt daarnaast ook uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden.
Klik hier en solliciteer direct!
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info