In de opleiding voor luchtverkeersleider wordt aan alle studenten gevraagd: teken Schiphol na, uit het hoofd. En dan niet alleen de start- en landingsbanen, maar ook de terminal, alle gates, de taxibanen, de stopbars en belangrijke overgangen. ‘Schiphol is een ingewikkeld veld, maar ik kan het dromen’, zegt Barbara, ground controller en luchtverkeersleidingsassistent.
Wat doe je precies?
Ik werk in de toren van Schiphol en begeleid het taxiënde verkeer van de gate naar de startbaan of andersom van de landingsbaan naar de gate. Onderweg komen ze elkaar tegen bij kruisingen en dan speel ik ‘politieagent’. Wie mag er eerst en wie moet even wachten? Zo leg ik mijn kinderen uit wat mijn werk is.
Je hebt een hotelschooldiploma op zak. Hoe ben je toch hier terecht gekomen?
Ik heb ook nog 2 jaar de master Beleid, Organisatie & Communicatie aan de Vrije Universiteit gedaan. Ik wilde uiteindelijk niet werken in het hotelwezen en onderzoek doen is eigenlijk ook niks voor mij. Na een bezoekje met een kennis aan de verkeerstoren was ik om. Met mijn 25 jaar had ik nog precies een jaar om me aan te melden voor de selectie voor de opleiding tot luchtverkeersleider. Het moest dus direct gebeuren.
Wat is het moeilijkste aan jouw baan?
Schiphol is een ingewikkeld vliegveld. Buitenlandse maatschappijen hebben daar soms moeite mee en kunnen nog wel eens verkeerd rijden op de taxibanen. Dat moet je snel oplossen. Ik geef dan een opdracht, de piloot moet dat herhalen – teruglezen noemen we dat – en dan moet ik controleren of ze het ook daadwerkelijk uitvoeren. Als het druk is, dan kan het ook echt heel druk zijn en dan is het opperste concentratie en een tandje erbij.
Met hoeveel ground controllers werk je tegelijk?
Vanwege de toenemende drukte werken we sinds kort met één extra ground controller. Op drukke momenten zijn er in totaal drie ground controllers op Toren Schiphol Centrum en nog één op Toren West bij de Polderbaan.
Hoe zit het eigenlijk met het aantal vrouwen op de toren?
Dat worden er steeds meer. Vandaag zijn we met vier vrouwen tegelijk op dienst. Of het een bepaald type vrouw is? Geen idee. We kunnen in ieder geval veel dingen tegelijk doen en hebben een groot ruimtelijk inzicht. Ik was altijd al goed in wiskunde B en tijdens de tekenles tekende ik geen konijn maar liever een driedimensionale kubus. Dat waren misschien al enkele voortekenen voor een loopbaan als luchtverkeersleider.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info