De luchtvaart heeft mij al van jongs af aan gefascineerd. Als klein jongetje ging ik soms met mijn vader mee naar zijn werk, die destijds docent bij de opleiding Vliegtuigbouwkunde was. Er stonden daar meerdere kleine vliegtuigen en een heuse cockpit die aangesloten was op een flight simulator. Dat vond ik natuurlijk geweldig, en zo sloeg het luchtvaartvirus al snel op mij over.
Na de middelbare school ben ik echter eerst Technische Wiskunde aan de TU Delft gaan studeren. In het laatste jaar van de bachelor heb ik de selectie bij LVNL gedaan. Na de zomervakantie kon ik aan de opleiding beginnen. Na drie leuke en interessante jaren heb ik de opleiding met een praktijkexamen Approach afgerond. Nu ben ik ‘los’ als luchtverkeersleider op Eelde Tower/Approach! Mijn advies aan middelbare scholieren die in het vak luchtverkeersleider geïnteresseerd zijn: ga na je middelbare school eerst een studie te doen die bij je past, en daarna onze opleiding. De levenservaring die je tijdens het studeren opdoet komt echt goed van pas tijdens de selectie en de opleiding.
Werken op Groningen Airport Eelde is top!
Na het afronden van de Initial Training, het eerste deel van de opleiding, werd ik geplaatst op Groningen Airport Eelde bij de unit Eelde Tower/Approach. Het verkeersaanbod op Eelde bestaat met name uit lesvluchten. Daarnaast vliegen er bij ons ook veel privépiloten en handelen we elke dag een aantal ‘grote’ vliegbewegingen en zakenvluchten af. Ook is een van de traumahelikopters op ons vliegveld gevestigd. Dit aanbod zorgt voor een interessante combinatie van zowel snel als langzaam verkeer en van vliegers met veel ervaring en vliegers die nog in opleiding zijn. Lesvluchten hebben altijd een verrassingselement in zich. Je weet van tevoren nooit wat men precies wil trainen. Soms simuleren ze een plotselinge motorstoring. Deze ad-hoc situatie zorgt ervoor dat je altijd scherp moet zijn en goed in de gaten moet houden of de instructies die je hebt gegeven wel juist worden uitgevoerd.
Charme van een kleiner vliegveld
De charme van een kleiner vliegveld is dat je veel meer betrokken bent bij wat er op de luchthaven gebeurt. Een bezoekje bij één van de bedrijven die op Eelde gevestigd zijn is zo geregeld. Ook krijg je tijdens je dienst precies mee wat er overal in het veld gebeurt. Tijdens het weekend is er bij ons geen aparte Approach-verkeersleider, maar wordt zijn taak overgenomen door de torenverkeersleider. Deze handelt het naderende verkeer dan zonder radar procedureel af, dus op basis van positie- en hoogtemeldingen door de piloten. Dit is in Nederland een vrij unieke situatie, maar wel erg mooi werk om te doen! Je bent dan helemaal alleen ‘de baas’ op het vliegveld in het luchtruim eromheen. Zeker als er dan wat meer verkeer tegelijkertijd is, wordt het een complexe puzzel. Een leuke uitdaging om al het vliegverkeer dan veilig en zo efficiënt mogelijk af te handelen!
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info