Yvonne werkt vandaag op het Flow Management Proces (FMP). Op deze positie adviseer je over het aanbod van verkeer versus de beschikbare capaciteit. Je adviseert of er vluchtbeperkende maatregelen nodig zijn zodat de capaciteit van het Nederlandse verkeersleidingssysteem niet wordt overschreden. Ook assisteer je op deze plek de supervisor.
10.00: Ik kom na de files aan bij LVNL en ga mijn mail checken en beantwoorden op kantoor.
11.30: Even lunchen voor ik ga beginnen op de operationele zaal. Als verkeersleider op het Flight Information Centre (FIC) werk je op twee posities, het FIC of het FMP. Vandaag heb ik dienst op de FMP positie.
12.00: Ik los mijn collega die de vroege dienst had af. Door de windrichting zijn bepaalde baancombinaties niet mogelijk, dus de capaciteit is iets beperkter. Daarnaast zijn er veel regulaties in de gebieden om ons heen; Londen heeft slecht weer en Eurocontrol krijgt een nieuw systeem en accepteert daarom 20% minder verkeer.
12.30: De FMP werkpositie is achter de supervisortafel. Ik werk nauw samen met de supervisor van het Area Control Centre en geef advies over het aanbod van verkeer versus de beschikbare capaciteit. Ik neem alle binnenkomende telefoontjes aan en ontvang wat bezoekers.
Ik activeer beschikbaar gekomen vlieggebieden door het kaartje aan te zetten in het systeem en zet de juiste bijbehorende tijden op het informatiekanaal. Er zijn wat ziek- en verlofmeldingen gekomen. Ik pas de namen en de diensten aan op het rooster van vandaag.
13.30: Door het slechte weer is er een meteoroloog op zaal en deze komt melden dat er in de late piek onweer in sector Zuid en op het veld verwacht worden. De inboundcapaciteit wordt vastgesteld op 60 per uur i.p.v. 68, maar door het hoge aanbod loopt de piek dan 20 minuten te lang door. De supervisor gaat dit overleggen met de toren.
14.40: Ik heb steeds het aanbod voor Sector Oost in de gaten gehouden en ik geef nu de Supervisor door dat de sector opgesplitst moet worden voordat de piek van 15:00 uur begint. Dit is om de werkdruk van de verkeersleider acceptabel te houden.
15.00: De toren belt op dat het niet lukt om het verkeer binnen het window van 15 minuten weg te krijgen en het start-up delay loopt wat op. Ik ga in overleg met Network Management in Brussel of Schiphol het window kan uitbreiden om het torenproces op gang te krijgen.
15.30: Pauze, even lekker zitten in de ontspanningsruimte met een beker thee.
16.00: De militairen mailen de activiteiten voor morgen en ik zet de tijden van de voor ons beschikbare routes op het informatiekanaal.
16.30: Het verkeer is weer zodanig dat Sector Oost weer kan combineren.
17.30: Mijn collega die me af komt lossen komt binnen. Ik vertel alle zaken die nog relevant zijn voor de komende tijd, zoals werkzaamheden op de Kaagbaan in de avond en dat door verwacht onweer de late piek is gereguleerd. Ik ga nog even wat eten in het bedrijfsrestaurant en kan dan na de file lekker snel naar huis. Morgen dienst op het FIC.
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.
Info