Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • Salaris
  • luchtverkeersleider

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer

    En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Veilige uitvoering in de praktijk
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Luchtvarenden

    Luchtvarenden

    • Informatie voor luchtvarenden
    • AIS-publicaties
    • Lelystad Airport
    • Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol

    Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol
    Animaties voor vliegers - overzicht
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Een werkdag van Yvonne op het Flow Management Proces

Yvonne werkt vandaag op het Flow Management Proces (FMP). Op deze positie adviseer je over het aanbod van verkeer versus de beschikbare capaciteit. Je adviseert of er vluchtbeperkende maatregelen nodig zijn zodat de capaciteit van het Nederlandse verkeersleidingssysteem niet wordt overschreden. Ook assisteer je op deze plek de supervisor.

 

10.00: Ik kom na de files aan bij LVNL en ga mijn mail checken en beantwoorden op kantoor.

 

11.30: Even lunchen voor ik ga beginnen op de operationele zaal. Als verkeersleider op het Flight Information Centre (FIC) werk je op twee posities, het FIC of het FMP. Vandaag heb ik dienst op de FMP positie.

 

12.00: Ik los mijn collega die de vroege dienst had af. Door de windrichting zijn bepaalde baancombinaties niet mogelijk, dus de capaciteit is iets beperkter. Daarnaast zijn er veel regulaties in de gebieden om ons heen; Londen heeft slecht weer en Eurocontrol krijgt een nieuw systeem en accepteert daarom 20% minder verkeer.


12.30: De FMP werkpositie is achter de supervisortafel. Ik werk nauw samen met de supervisor van het Area Control Centre en geef advies over het aanbod van verkeer versus de beschikbare capaciteit. Ik neem alle binnenkomende telefoontjes aan en ontvang wat bezoekers.

Ik activeer beschikbaar gekomen vlieggebieden door het kaartje aan te zetten in het systeem en zet de juiste bijbehorende tijden op het informatiekanaal. Er zijn wat ziek- en verlofmeldingen gekomen. Ik pas de namen en de diensten aan op het rooster van vandaag.


13.30: Door het slechte weer is er een meteoroloog op zaal en deze komt melden dat er in de late piek onweer in sector Zuid en op het veld verwacht worden. De inboundcapaciteit wordt vastgesteld op 60 per uur i.p.v. 68, maar door het hoge aanbod loopt de piek dan 20 minuten te lang door. De supervisor gaat dit overleggen met de toren.


14.40: Ik heb steeds het aanbod voor Sector Oost in de gaten gehouden en ik geef nu de Supervisor door dat de sector opgesplitst moet worden voordat de piek van 15:00 uur begint. Dit is om de werkdruk van de verkeersleider acceptabel te houden.

 

15.00: De toren belt op dat het niet lukt om het verkeer binnen het window van 15 minuten weg te krijgen en het start-up delay loopt wat op. Ik ga in overleg met Network Management in Brussel of Schiphol het window kan uitbreiden om het torenproces op gang te krijgen.


15.30: Pauze, even lekker zitten in de ontspanningsruimte met een beker thee.


16.00: De militairen mailen de activiteiten voor morgen en ik zet de tijden van de voor ons beschikbare routes op het informatiekanaal.

 

16.30: Het verkeer is weer zodanig dat Sector Oost weer kan combineren.

 

17.30: Mijn collega die me af komt lossen komt binnen. Ik vertel alle zaken die nog relevant zijn voor de komende tijd, zoals werkzaamheden op de Kaagbaan in de avond en dat door verwacht onweer de late piek is gereguleerd. Ik ga nog even wat eten in het bedrijfsrestaurant en kan dan na de file lekker snel naar huis. Morgen dienst op het FIC.

 

  • Vacatures
  • Werken bij LVNL
  • Team LVNL
  • Veel gestelde vragen

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap