“Onze medewerkers hebben de regie over hun eigen ontwikkeling”
De ontwikkeling van medewerkers staat bij LVNL hoog in het vaandel. Zo gaan we met elkaar in gesprek tijdens ambitie-, voortgangs- en reflectiegesprekken. Ook liggen in het Leadership Purpose Program en Employee Purpose Program de focus op de ontwikkeling van ons management en onze medewerkers. Olivia Winkelman, manager Human Resources, vertelt hier meer over.
In de gesprekssystematiek van LVNL ligt het initiatief vooral bij de medewerker. “In de gesprekken die je als medewerker met je leidinggevende voert, kijk je met elkaar wat je wilt realiseren, of dat nu op resultaat is of qua persoonlijke ontwikkeling. Samen leg je daar een stukje prioriteit in om te bepalen waar je je op gaat focussen. Dus het geeft ook houvast en het zorgt ervoor dat je met elkaar het gesprek voert over de dingen die ertoe doen”, legt Olivia uit. Volgens haar is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden en sturing aan te geven. “Zodat we niet alleen maar in de waan van de dag met elkaar praten, maar ook vooruitkijken naar het jaar dat voor ons ligt. In het reflectiegesprek aan het eind van het jaar kijk je terug op de ambities die je hebt uitgesproken en in hoeverre je die hebt behaald.”
Feedforward en feedback
Een onderdeel van de gesprekssystematiek bij LVNL is de feedforward en feedback die medewerkers ophalen bij klanten of collega’s. Olivia: “Hiermee kun je meer zicht krijgen op je sterke punten en hoe je met name die verder kunt benutten en ontwikkelen. Ontwikkelpunten of zaken waar je minder goed in bent moeten natuurlijk wel op een bepaald acceptabel niveau zijn, maar dat gaat nooit je sterkste kant worden. Je kunt beter inzetten op waar je goed in bent en dat verder benutten en versterken.”
Advies over ontwikkelvragen
De manager HR is trots dat medewerkers nu de regie hebben over hun eigen ontwikkeling. “Bij onze afdeling komen steeds meer adviesverzoeken binnen over de aanpak van ontwikkelvragen, meestal gericht op competenties. Dat kan gaan om wat meer praktische competenties, maar ook om bijvoorbeeld je communicatieve vaardigheden verbeteren of meer coachend kunnen optreden. Dat is leuk om te zien, collega’s zijn zich er meer van bewust dat ze mogen nadenken over hun ontwikkeling.” Mogelijk leveren deze vragen ook input voor het Leadership Purpose Program en Employee Purpose Program van LVNL. “Als meer medewerkers met een bepaald vraagstuk komen, betekent het dat iets breder speelt. Dan kunnen wij nadenken over hoe we hier goed aandacht aan kunnen besteden in onze purpose-programma’s.”
Leadership en Employee Purpose Program
Eind 2018 is LVNL gestart met het Leadership Purpose Program, een jaar later gevolgd door het Employee Purpose Program. Alle LVNL’ers worden hierin uitgedaagd om na te denken over hun werkzaamheden en functioneren. “Hiermee willen we nog effectiever en innovatiever ‘Samen luchtvaart mogelijk maken’, zoals onze purpose luidt. We zetten deze programma’s ook volgend jaar voort. De wereld om ons heen verandert en LVNL verandert. We moeten en willen blijven zorgen dat onze medewerkers daarin mee kunnen”, besluit Olivia.