Onze flight service-specialisten houden zich bezig met vier hoofdtaken: de uitgifte van luchtvaartinformatie aan piloten, het checken en goedkeuren van vliegplannen, het bijhouden van alarmeringen en wijzigingen in het luchtruim en het regelen van de berichtenuitwisseling tussen internationale luchtverkeerscentra. Ook iets voor jou?
Huib, teammanager Flight Service Center:
‘Wij kunnen enorm goed samenwerken’
Wat ga je doen als je voor Flight Service Center gaat werken?
‘Bij het Flight Service Center draait het allemaal om luchtvaartinformatie. Voordat een vliegtuig de lucht in gaat, moet de piloot op de hoogte zijn van de laatste informatie over de vluchtroute. De kaarten en frequenties van de communicatiesystemen, eventuele militaire oefeningen of andere activiteiten in het luchtruim: wij zorgen dat alles bekend is.
Daarnaast verzamelen wij informatie over het Nederlandse luchtruim en stellen die ter beschikking aan de hele wereld. Ook checken we de vluchtplannen van piloten en informeren wij de luchtverkeersleiders en andere instanties over de vlucht. Dat doen we ook voor kleinere vliegtuigen en bestemmingen: als er op de luchthaven van de bestemming geen luchtverkeersleiding beschikbaar is, houden wij dat toestel in de gaten totdat het geland is.’
Heeft een flight service specialist ook andere taken?
‘Als neventaak werken onze specialisten mee aan onze operationele helpdesk. Daar houden we ons bezig met alle soorten vluchten die het luchtverkeersleidingsproces kunnen verstoren, zoals bijvoorbeeld survey vluchten. Ook koppelen wij vliegplannen aan gevlogen vluchten, voor het innen van luchtvaartheffingen.’
Naar wie is het Flight Service Center op zoek?
‘De meeste mensen die bij ons binnenkomen hebben wel ‘iets’ met luchtvaart en hebben een luchtvaartgerelateerde opleiding gedaan, zoals bijvoorbeeld de hbo-opleiding Aviation. Maar dat is zeker geen voorwaarde. Wel richten we ons op mensen met minimaal een bachelor op hbo-niveau, en op mensen die relevante ervaring binnen de luchtvaart hebben.’
De selectie voor het Flight Service Center: waarom is die er?
‘In de selectie voor het Flight Service Center kijken we vooral of je het niveau aankunt. Het tempo van het werk ligt hoog en je draagt veel verantwoordelijkheid. Onze specialisten moeten kunnen omgaan met verschillende taken die soms tegelijk lopen. Zo kun je aan de ene kant een piloot aan de telefoon hebben die om informatie vraagt, en aan de andere kant kan er een vluchtplan wachten op jouw goedkeuring. Snel kunnen schakelen is dus een vereiste.’
Welke eigenschappen en vaardigheden zijn nog meer belangrijk?
‘Goed kunnen communiceren! De hele dag door spreek je allerlei mensen die iets van je willen, of mensen die jij nodig hebt voor informatie. Ook is het handig als je stevig in je schoenen staat: als een vluchtplan niet volledig is, moet je ‘nee’ kunnen zeggen tot de boel op orde is. En stressbestendigheid natuurlijk. Zeker in de zomerperiode kan de afdeling soms echt ontploffen. Dan is er enorm veel beweging in ons luchtruim en wordt er dus veel van ons gevraagd. Maar dat vinden we stiekem allemaal prachtig.’
Wat maakt het zo leuk om op deze afdeling te werken?
‘Ik denk dat iedereen die je bij ons spreekt, zal beamen dat we een heel fijn team hebben. Niet alleen omdat we goed kunnen samenwerken, maar ook omdat we altijd op elkaar kunnen terugvallen als we ergens niet uitkomen. Samen lukt dat altijd. We houden allemaal van de drukte, maar als het wat rustiger is, is er ook even tijd om bij te praten over persoonlijke zaken. Zo leer je elkaar goed kennen.’
Wil jij ook werken bij deze afdeling van LVNL? Kijk dan snel bij de vacatures!
Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.