12 Validatievluchten met PH-LAB voor naderingen Schiphol

12 Validatievluchten met PH-LAB voor naderingen Schiphol

De komende periode (van 19 juni t/m 28 juni) zijn er in opdracht van LVNL 12 validatievluchten gepland voor naderingen voor de Schiphol hoofdbanen.

Gepubliceerd op

De komende periode (van 19 juni t/m 28 juni) zijn er in opdracht van LVNL 12 validatievluchten gepland voor naderingen voor de Schiphol hoofdbanen. Deze worden uitgevoerd door de Cessna Citation-II van het NLR, een voormalig zakenvliegtuig dat is omgebouwd om meetvluchten uit te voeren. Hieronder 4 vragen over deze validatievluchten:

1. Waarom worden deze vluchten uitgevoerd?

Om te voldoen aan nieuwe richtlijnen vanuit Europa, is LVNL bezig met de ontwikkeling van nieuwe back-up procedures voor landen op Schiphol. Deze nieuwe naderingen zijn gebaseerd op area navigation (RNAV). Dit betekent dat vliegtuigen voor de navigatie niet meer ‘ouderwets’ afhankelijk zijn van bakens op de grond, maar dat er gebruik wordt gemaakt van satelliet-gebaseerde navigatiebronnen (zoals GPS).

Met deze nieuwe (RNAV-)naderingen kunnen vliegtuigen nog veiliger en preciezer naar de landingsbaan worden geleid dan bij de huidige back-up procedures. Zo geeft RNAV-navigatie het vliegtuig ook geleiding in de daling zoals bijvoorbeeld een ILS-nadering (standaard nadering) dat ook doet. De huidige back-up naderingen geven deze geleiding niet.

Deze RNAV-naderingen vervangen de huidige back-up procedures. De huidige back-up naderingen worden gemiddeld drie dagen per jaar ingezet (met name vanwege regulier onderhoud aan het ILS of Instrument Landing System). Op termijn kunnen deze nieuwe technieken mogelijk ook worden ingezet om, samen met de omgeving, naderingen te ontwikkelen in het kader van hinderbeperking.

2. Wanneer worden deze validatievluchten precies uitgevoerd?

Dat is niet precies duidelijk. Omdat de luchthaven 24 uur per dag open is, en deze validatievluchten tussendoor moeten worden uitgevoerd, kunnen wij niet precies zeggen wanneer welke validatievlucht wordt uitgevoerd. LVNL kan pas op de dag zelf zeggen of de weersomstandigheden, de geplande operatie en het verkeersaanbod ruimte bieden voor de uitvoering van deze vlucht(en). Waarschijnlijk worden een aantal vluchten in de avonduren uitgevoerd, omdat het op dat moment rustiger is op de luchthaven.

3. Worden alle 12 validatievluchten op dezelfde dag uitgevoerd?

Nee, deze vluchten kunnen niet alle 12 op dezelfde dag worden uitgevoerd.

Omdat het luchtruim rondom Schiphol erg druk is, kan het ene moment wel geschikt zijn voor een nadering in bijvoorbeeld zuidelijke richting, maar dan is datzelfde moment niet geschikt voor een nadering in noordelijke richting. De verkeerssituatie en de weersomstandigheden van het moment bepalen dus grotendeels of er ruimte is voor deze validatievluchten.

4. Om welke banen gaat het?

Deze 12 validatievluchten zijn voor naderingen voor de Kaagbaan, Polderbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan. Daarbij gaat het om de naderingen in de volgende richtingen:

  • Kaagbaan
    • Richting het zuidwesten (baan 24)
    • Richting het noordoosten (baan 06)
  • Polderbaan
    • Richting het zuiden (baan 18R)
  • Zwanenburgbaan
    • Richting het zuiden (baan 18C)
  • Aalsmeerbaan
    • Richting het noorden (baan 36R)