Homebriefing 2.0 verwerkt vliegplannen efficiënter

De vernieuwing van Homebriefing gaat verder dan efficiëntie alleen, het zorgt voor nog meer veiligheid en een lagere werklast.

Gepubliceerd op

Piloten van de kleine luchtvaart (zoals een sportvlieger, een helikopterpiloot of de piloot van een private jet) kunnen een vliegplan indienen via het digitale systeem Homebriefing van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het achterliggende systeem dat deze vliegplannen verwerkt is nu vernieuwd, wat zorgt voor nog meer veiligheid en een lagere werklast. Tegelijk is Homebriefing nu toegankelijk voor de vliegvelden die daarmee direct inzicht krijgen in de geplande vluchten.

Sneller en overzichtelijker

"Uitrollen en gáán!" - die reactie hoorde teammanager Huib van der Eem tijdens de eerste training met het vernieuwde systeem. Na maanden voorbereiding ging Home Briefing 2.0 live, het systeem van LVNL dat de vliegplannen verwerkt. Het verschil is dag en nacht. Waar medewerkers van het Flight Service Center voorheen vooral op drukke dagen last hadden van een traag proces met veel handwerk, krijgen ze nu veel sneller de juiste informatie - overzichtelijk en logisch gerangschikt.

Einde van de doorbelbak

Het meest symbolische moment? Het afscheid van de 'doorbelbak'. Projectleider Oscar Bal legt uit: "Voor elke  vlucht met vliegplan naar een klein vliegveld zoals Hilversum, Midden-Zeeland of Hoogeveen, printten we een strookje, dat in een bak terechtkwam. Dan belden we het vliegveld: 'Er komt een vliegtuig aan op dat bewuste tijdstip.' En wachtten op een telefoontje terug als het toestel geland was." Nu werken deze vliegvelden rechtstreeks in het LVNL-systeem. Geen gedoe meer, minder kans op fouten, en alle informatie is real-time beschikbaar.

Eerste in Europa

De vernieuwing gaat verder dan efficiëntie alleen. Het systeem waarschuwt nu automatisch als een vliegtuig niet op tijd aankomt - iets wat havenmeesters voorheen zelf moesten bijhouden. En het systeem is daar waar mogelijk gekoppeld met de informatiesystemen van de vliegvelden.  "Dat is uniek in Europa," zegt Bal. "Geen enkel land integreert vliegplan- en vliegveldsystemen zo ver als wij dat nu doen." Vijftien maanden werkten experts van verschillende afdelingen samen aan deze ontwikkeling. Met resultaat: "Dit verlaagt de werkdruk voor het Flight Service Center aanzienlijk," aldus Van der Eem.