Luchtvaartsector start met vervolgproeven duurzaam taxiën op Schiphol

Luchtvaartsector start met vervolgproeven duurzaam taxiën op Schiphol

Schiphol, KLM en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zijn gestart met vervolgproeven rondom duurzaam taxiën.

Gepubliceerd op

Schiphol, KLM en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zijn gestart met vervolgproeven rondom duurzaam taxiën. Op de luchthaven reed een vliegtuig vanaf Schiphol-centrum naar een platform bij de Zwanenburgbaan, terwijl de motoren uitstonden. Met deze manier van taxiën kan het brandstofgebruik en daarmee CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot sterk worden verminderd. De testrit is het startsein van verschillende proeven met de twee speciale voertuigen die Schiphol eerder dit jaar kocht. 

Het komend anderhalf jaar worden de TaxiBots op de luchthaven ingezet. De TaxiBots brengen een aantal vliegtuigen van de gate naar een plek in de buurt van de startbaan, om daar de motoren te starten. Ook worden er pushbacks uitgevoerd en lege vliegtuigen versleept om operationele ervaring op te doen met het toestel. De luchthaven Schiphol werkt toe naar duurzaam taxiën op de luchthaven in 2030, samen met LVNL, KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines, TUIfly en grondafhandelaren dnata, Swissport, Viggo, KLM Ground Services en TaxiBot producent Smart Airport Systems.

Volgens de oorspronkelijke planning zouden momenteel constant proeven van en naar de Polderbaan uitgevoerd worden. Met een aangepast plan worden er de komende anderhalf jaar onderzoeken, simulaties en tests uitgevoerd en wordt er zoveel mogelijk ervaring opgedaan met de TaxiBots. Dit heeft als doel om nieuwe procedures voor duurzaam taxiën vanaf medio 2024 van en naar onder andere de Polderbaan te testen, in te voeren en op te schalen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt dit initiatief. De proeven zijn onderdeel van Europese initiatieven in het kader van het ALBATROSS-consortium en haar opvolger: HERON. Deze subsidieprojecten hebben als doel de luchtvaart te verduurzamen.