Luchtverkeersleiding Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport na 2021 vanaf Schiphol

Luchtverkeersleiding Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport na 2021 vanaf Schiphol

LVNL gaat de toren- en naderingsverkeersleiding van de luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport na 2021 vanaf Schiphol-Oost uitvoeren.

Gepubliceerd op

LVNL gaat de toren- en naderingsverkeersleiding van de luchthavens Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport na 2021 vanaf Schiphol-Oost uitvoeren.

Voor de torenverkeersleiding wordt dan gebruik gemaakt van de zogenoemde remote tower technologie. Voor LVNL is dit niet de eerste kennismaking met deze technologie: eerder in september 2016 is het lokale vliegverkeer op Groningen Airport Eelde, in het kader van een Europees onderzoeksprogramma, met behulp van camera’s vanaf Schiphol-Oost afgehandeld.

Centralised base en remote tower technologie

Een centralised base betekent dat toren- en naderingsverkeersleiding van een luchthaven uitgevoerd worden vanaf een centrale plek. Dit is mogelijk als gebruik wordt gemaakt van de remote tower technologie; een concept waarbij een torenverkeersleider op een andere locatie door middel van camera’s zicht heeft op het luchthaventerrein en het nabije luchtruim. De naderingsverkeersleiding wordt vanaf radarposities gedaan.

Remote tower wordt onder andere al toegepast in Zweden. Ook andere Europese landen zijn bezig met het ontwikkelen van Remote Tower Operations. Het afhandelen van verkeer door middel van deze nieuwe technologie zal voldoen aan alle veiligheidsvoorschriften en heeft voordat het in gebruik wordt genomen ook goedkeuring nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Op dit moment is de aanbesteding voor het systeem in voorbereiding. Een deel van het project wordt gefinancierd met Europese INEA-subsidie.