Tijdens het Dutch Grand Prix weekend krijgen alleen vliegtuigen en helikopters die vooraf speciale toestemming bij de autoriteiten hebben aangevraagd toegang tot het luchtruim bij Zandvoort. Dit zijn de toestellen die in opdracht van de Grand Prix organisatie vliegen, politie- en traumahelikopers en reclamevliegtuigen die langs de kust vliegen. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft voor deze vluchten speciale in- en uitvliegroutes ontworpen die zo min mogelijk overlast geven voor bewoners in de omgeving. Het luchtruim rondom het racecircuit in Zandvoort is tijdens de Dutch Grand Prix (Formule 1) afgesloten voor recreatief vliegverkeer.
Net als bij andere grote evenementen zorgt LVNL voor veilige en efficiënte afhandeling van het extra en gebruikelijke vliegverkeer. Naast het inzetten van speciale routes zijn ook de luchtverkeersleiders goed voorbereid om tijdens het raceweekend het specifieke vliegverkeer in goede banen te leiden. Dit met het oog op de veiligheid in de lucht en dat er zo min mogelijk impact is voor het reguliere vliegverkeer van en naar Schiphol.
Maatregelen tijdens Formule 1 weekend
Van 3 tot en met 5 september worden in het luchtruim boven Zandvoort tijdelijke gebieden met beperkingen ingesteld. Het gebied omvat het luchtruim van Noordwijk in het zuiden tot aan het Noordzeekanaal in het noorden en loopt boven het circuit, het duingebied en een stukje van de Noordzee. Tijdens het raceweekend is dit gebied niet toegankelijk voor civiele luchtvaarttuigen, zoals drones, luchtballonnen, kabelvliegers, parachutespringers etc. Wel mogen vluchten in opdracht van de luchtvaartpolitie, medische dienstverlening en organisatie van het evenement plaatsvinden, zoals gecoördineerde helikoptervluchten (o.a. voor het maken van beeldopnamen en vervoer van passagiers) en vliegtuigen die onderdeel zijn van een luchtvaartvertoning (airshow). Uiteraard zijn de voorwaarden van voldoende zicht, radiocontact met de luchtverkeersleiding alsook de verantwoordelijkheden voor voldoende afstand tussen vliegtuigen onverminderd van toepassing.
Voor helikopters van de F1 organisatie heeft LVNL speciale (tijdelijke) routes ontwikkeld van en naar de Helispot die is gesitueerd naast de golfbaan in Zandvoort. Helikopters moeten via vaste punten het aangewezen luchtruim in- en uitvliegen. Deze routes vermijden waar mogelijk natuurgebieden.
Voor reclamesleepvluchten en foto- en rondvluchten heeft LVNL een speciale (tijdelijke) route ontwikkeld. Deze vliegtuigen moeten vanuit het noorden deze route langs de kust naar het zuiden volgen. De vluchten mogen niet verder landinwaarts dan het strand vliegen en zijn gebonden aan eenrichtingsverkeer en een hoogte restrictie van 1400 voet (420 meter).
Meer weten over hoe LVNL het vliegverkeer tijdens de Dutch Grand Prix in goede banen leidt? Bekijk dan dit filmpje: