LVNL introduceert samen met ORS verbeterde nachtroute naar Zwanenburgbaan

LVNL introduceert samen met ORS verbeterde nachtroute naar Zwanenburgbaan

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) realiseert met de nachtnadering van de Zwanenburgbaan een verbetering voor de omgeving. 

Gepubliceerd op

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) realiseert met de nachtnadering van de Zwanenburgbaan een verbetering voor de omgeving. Het is de wens vanuit de Omgevingsraad Schiphol (ORS) en de omgeving om van vaste naderingen gebruik te maken in de nacht. Door de nieuwe nachtnadering zorgt LVNL voor minder spreiding van het luchtverkeer over het gebied richting de Zwanenburgbaan en daarmee voor minder hinder in de woonkernen. De Zwanenburgbaan wordt ’s nachts ingezet wanneer de Polderbaan niet beschikbaar is. Gemiddeld gaat het om 500 vluchten per jaar.  

Jurgen van Avermaete, general manager Procedures LVNL: ‘’Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid vinden wij het belangrijk om de geluidbelasting, waar mogelijk, terug te dringen. Samen met de wens vanuit de omgeving om een vaste route naar de Zwanenburgbaan te hebben, heeft LVNL besloten om deze route te ontwikkelen. Door het invoeren van een nachtnadering wordt hoger aangevlogen met lager motorvermogen en wordt de spreiding van het verkeer kleiner. Doordat de nachtnadering Zwanenburgbaan per saldo een afname van de geluidbelasting oplevert, draagt deze bij aan de doelstelling van de sector en de ORS om hinder te beperken in de nacht.”

Gekromde en vaste nadering

Er zijn twee vaste naderingsroutes ontworpen richting de Zwanenburgbaan; één ‘gekromde’ nadering om woonkernen heen en één vaste nadering in een recht lijn naar de Zwanenburgbaan. De techniek voor de gekromde nadering kwam eind 2018 beschikbaar, waarbij LVNL hiermee de toepassing voor de nachtnadering naar de Zwanenburgbaan direct heeft ontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in deze  twee routes, die nodig zijn omdat niet alle vliegtuigen voorzien zijn van de juiste apparatuur om de ‘gekromde’ nadering te vliegen. Op dit moment wordt met koers-, hoogte- en snelheidsinstructies naar de baan gevlogen, wat zorgt voor een spreiding van het verkeer over een groter gebied. Wanneer deze nieuwe routes gebruikt worden volgen vliegtuigen een strakke lijn vanaf zee over het eerste stuk van de route naar de Polderbaan. Bij de rechte route draaien vliegtuigen voorbij Uitgeest naar de Zwanenburgbaan. Bij de gekromde variant worden de woonkernen Uitgeest en Zaanstad vermeden. In beide varianten wordt hoger aangevlogen met lager motorvermogen.

Zoals begin 2019 in het Regioforum bekend is gemaakt, was het om procedurele redenen noodzakelijk dat uiterlijk in november 2019 een besluit werd genomen. Nu dit het geval is kan de nachtnadering Zwanenburgbaan voor de zomer van 2020 geïmplementeerd worden. Het geeft LVNL tijd om alles zorgvuldig voor te bereiden voor de luchtverkeersleiders en zo kan de route veilig ingebouwd worden in het huidige luchtverkeersleidingssysteem.  

Foto: vaste naderingsroute naar de Zwanenburgbaan per zomer 2020

Blauw = rechte nadering op basis van standaard technieken

Groen = gekromde nadering op basis van de nieuwe techniek