Minder geluidshinder op de grond, minder uitstoot van schadelijke stoffen en kortere en duurzamere vliegroutes waarbij minder brandstof wordt verbruikt. Dat zijn de belangrijkste doelen van de Luchtruimherziening waarvan het kabinet vrijdag de Voorkeursbeslissing heeft goedgekeurd. LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) is een van de vijf deelnemers in het programma Luchtruimherziening dat tot doel heeft Nederlandse luchtruim toekomstbestendig in te richten.
Michiel van Dorst (CEO LVNL) ‘We hebben in Nederland een klein en druk bevlogen luchtruim. Om al deze vluchten ook in de toekomst in goede banen te blijven leiden is een nieuwe indeling van ons luchtruim nodig. Met het ontwerpen van nieuwe routes helpt LVNL mee aan de verduurzaming van ons luchtruim. Vliegtuigen gaan minder uitstoten omdat we ze korter kunnen laten vliegen. En rondom de luchthavens gaan we door efficiënter landen en opstijgen de geluidshinder verminderen.’
Door gebruik te maken van vaste naderingsroutes voor Schiphol kunnen vliegtuigen hun daling met minder motorvermogen inzetten. Ook wordt het militaire oefengebied in het zuidoosten van Nederland opgeheven en het oefengebied in het noorden wordt vergroot. Op die manier hoeven vliegtuigen vanuit het zuidoosten niet meer om het oefengebied heen te vliegen, waardoor ze een directere route naar Schiphol en de andere vliegvelden kunnen vliegen.
Met het nemen van deze Voorkeursbeslissing is de nieuwe indeling van het luchtruim nu globaal vastgelegd. De komende jaren wordt deze indeling van het luchtruim verder uitgewerkt en wordt duidelijk welk effect de herindeling van het luchtruim per regio zal hebben. Vanaf 2025 begint de daadwerkelijke uitvoering, waarbij de aanpassingen in het luchtruim stap voor stap ingevoerd zullen worden. Naast LVNL zitten ook de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Defensie, Koninklijke Luchtmacht en Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC) in het programma Luchtruimherziening. Meer info op luchtvaartindetoekomst.nl.