Meetvluchten Kaagbaan op 4 en 10 november 2021

Meetvluchten Kaagbaan op 4 en 10 november 2021

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vernieuwt tijdens het onderhoud aan de Kaagbaan het navigatiesysteem om vliegtuigen veilig op de Kaagbaan te laten landen.

Gepubliceerd op

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vernieuwt tijdens het onderhoud aan de Kaagbaan het navigatiesysteem om vliegtuigen veilig op de Kaagbaan te laten landen. Het gaat om het “Instrument Landing Systeem” (ILS). Dit systeem zorgt voor ondersteuning van vliegtuigen om via een optimale koers en vaste daalhoek geleidelijk te dalen naar de landingsbaan. Om de juiste en nauwkeurige werking van het nieuwe ILS te controleren, worden na afronding van het onderhoud meetvluchten uitgevoerd. Deze meetvluchten zijn nodig om het nieuwe ILS van de Kaagbaan veilig in gebruik te kunnen nemen.

Door de ILS-vernieuwing tegelijkertijd met het onderhoud uit te voeren, is de Kaagbaan korter buitengebruik. Zo wordt de hinder als gevolg van het niet inzetbaar zijn van de baan beperkt.

Ingebruikname Kaagbaan

De Kaagbaan wordt op vrijdagavond 22 oktober, na het afronden van het onderhoud, in gebruik genomen. De Kaagbaan kan dan weer ingezet worden als startbaan (baan 24) en als landingsbaan (baan 06). Het ILS is dan nog niet beschikbaar voor operationeel gebruik, maar vliegtuigen kunnen overdag bij goed zicht landen met behulp van satellietnavigatie. Bij beperkt zicht en noordenwind kunnen de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan. In de nacht zal bij noordenwind de Zwanenburgbaan voor landend vliegverkeer ingezet worden.

Meetvluchten

Om de werking van het nieuwe ILS te testen voor operationeel gebruik, zijn op donderdag 4 en woensdag 10 november 2021 tussen 09:30 en 17:00 uur meetvluchten gepland. Beide vluchten duren vier tot zes uur. Op vrijdag 5 november vindt tussen 15:00 en 17:00 uur een meetvlucht plaats. Tijdens deze meetvluchten is de Kaagbaan niet inzetbaar voor startend en landend verkeer. De Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan zijn niet inzetbaar als landingsbaan, omdat het meetvliegtuig in het naderingsgebied van deze banen moet vliegen. Daardoor wordt bij een noord- of noordwestenwind op die momenten naar verwachting de Buitenveldertbaan ingezet voor landend verkeer. 

De meetvluchten worden uitgevoerd door het Cessna-Citation-II vliegtuig (PH-LAB) van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Dit speciale meetvliegtuig zal vanaf verschillende hoogten en afstanden meerdere naderingen vliegen richting de landingsbaan. Daarmee zullen afwijkende vluchtpatronen te zien zijn ten opzichte van regulier vliegverkeer. Het exacte tijdstip is afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden, de geplande operatie en het verkeersaanbod. Als de geplande meetvluchten door omstandigheden niet op de drie geplande dagen kunnen plaatsvinden, dan zijn 5, 6, 11, 15 of 16 november gepland als reservedata.

Nadat het nieuwe ILS dertig dagen betrouwbaar en stabiel conform internationale veiligheidseisen heeft gewerkt, kan de Kaagbaan weer in alle zichtomstandigheden als landingsbaan worden ingezet.

Update 10 december 2021

Het nieuwe Instrument Landing Systeem (ILS) van de Kaagbaan heeft sinds de ingebruikname betrouwbaar en stabiel gefunctioneerd conform internationale veiligheidseisen. De Kaagbaan kan vanaf 10 december 2021 weer in alle zichtomstandigheden veilig als landingsbaan worden ingezet.

Onderhoud en meetvluchten Instrument Landing Systeem (ILS)

Onderhoud en meetvluchten Instrument Landing Systeem (ILS)

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vernieuwt tijdens het onderhoud aan de Kaagbaan het navigatiesysteem om vliegtuigen veilig op de Kaagbaan te laten landen.