Innovatie
De Decision Support Tool maakt gebruik van geavanceerde, verbeterde simulatietools en machine learning. DST laat zien welke banen beschikbaar zijn en met welke capaciteit de vluchten kunnen worden afgehandeld, wat het verwachte weer is en welk verkeer verwacht kan worden. Met de verbeterde simulatiemogelijkheden kan een optimale oplossing gekozen worden waarbij zo min mogelijk verkeer vertraagd hoeft te worden.
Vertraging voorkomen
In 2019 waren in het Nederlandse luchtruim meer dan één miljoen vertragingsminuten nodig om het aanbod van vliegverkeer en de capaciteit in balans te houden. Elke vertragingsminuut die wordt voorkomen, scheelt de luchtvaartmaatschappijen naar schatting €100 euro aan kosten. Veel van de vertragingen hebben externe oorzaken en zijn niet te vermijden zoals ongunstige weercondities zoals mist, wind en buien, en baanonderhoud. LVNL schat echter in dat een besparing van enkele procenten haalbaar is, wat jaarlijks een miljoenenbesparing oplevert voor luchtvaartmaatschappijen.