Met innovatie minder vertraging voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers

Met innovatie minder vertraging voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers

Minder vertragingen voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers. Dat is het doel van de door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ontwikkelde Decision Support Tool (DST).

Gepubliceerd op

Minder vertragingen voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers. Dat is het doel van de door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ontwikkelde Decision Support Tool (DST). Om het aanbod van vluchten naar Schiphol in balans te houden met de capaciteit van het luchtruim, moet LVNL met regelmaat vluchten vertragen door middel van reguleren. Reguleren houdt in dat vluchten op de vertrekluchthaven langer aan de gate worden gehouden waardoor ze later aankomen op Schiphol. Een vertraging die kostbaar is voor de luchtvaartmaatschappijen en vervelend voor reizigers. Met nieuwe simulatietechnieken en machine learning kan LVNL met DST ruim voordat het verkeer het Nederlandse luchtruim binnenvliegt een optimale balans kiezen tussen capaciteit en duurzaamheid door nauwkeuriger te reguleren. Door de inzet van DST ziet LVNL een verbetering van 30 tot 40 procent in de voorspelling van het vluchtaanbod, vergeleken met de vluchttijden die de Europese Network Manager aanlevert.

De capaciteit die LVNL kan leveren hangt onder meer af van de beschikbare banen op Schiphol, de weercondities rondom de luchthaven en het moment van de dag. Als er meer vluchten ons luchtruim binnenvliegen dan de beschikbare capaciteit, worden deze vluchten vertraagd door ze geen directe route te geven naar Schiphol, maar om te laten vliegen. Dit leidt tot meer uitstoot en een minder efficiënte afhandeling. Door nauwkeurig te reguleren, worden deze vluchten op voorhand vertraagd door ze bij de vertrekluchthaven aan de gate te houden. Zo wordt voorkomen dat de vertragingen in de lucht moeten worden opgevangen. 

"We hebben met DST een innovatieve tool in handen waarmee we de beschikbare capaciteit zorgvuldig kunnen benutten en tevens voorkomen dat luchtverkeersleiders te veel belast worden in de uitvoering van hun werk"

José Daenen Director Operations LVNL

José Daenen, Director Operations LVNL: “DST voorkomt vertraging door de te verwachten disbalans in aanbod en capaciteit zichtbaar te maken en we daardoor minder hoeven te reguleren. Het laat in een simulatie zien wat het verkeersbeeld is voor de komende uren, waar de knelpunten liggen en voor welke oplossing kan worden gekozen die in de praktijk tot de minste vertragingsminuten leidt. We hebben met DST een innovatieve tool in handen waarmee we de beschikbare capaciteit zorgvuldig kunnen benutten en tevens voorkomen dat luchtverkeersleiders te veel belast worden in de uitvoering van hun werk.” 

Innovatie 

De Decision Support Tool maakt gebruik van geavanceerde, verbeterde simulatietools en machine learning. DST laat zien welke banen beschikbaar zijn en met welke capaciteit de vluchten kunnen worden afgehandeld, wat het verwachte weer is en welk verkeer verwacht kan worden. Met de verbeterde simulatiemogelijkheden kan een optimale oplossing gekozen worden waarbij zo min mogelijk verkeer vertraagd hoeft te worden.  

Vertraging voorkomen 

In 2019 waren in het Nederlandse luchtruim meer dan één miljoen vertragingsminuten nodig om het aanbod van vliegverkeer en de capaciteit in balans te houden. Elke vertragingsminuut die wordt voorkomen, scheelt de luchtvaartmaatschappijen naar schatting €100 euro aan kosten. Veel van de vertragingen hebben externe oorzaken en zijn niet te vermijden zoals ongunstige weercondities zoals mist, wind en buien, en baanonderhoud. LVNL schat echter in dat een besparing van enkele procenten haalbaar is, wat jaarlijks een miljoenenbesparing oplevert voor luchtvaartmaatschappijen. 

Met innovatie minder vertraging voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers

Met innovatie minder vertraging voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers

DST is samen met Triopsys, Ferway, Xomnia en Okapion ontwikkeld en wordt sinds eind maart 2023 naast de bestaande systemen ingezet. De eerste resultaten in deze introductiefase laten zien dat DST gaat zorgen voor minder onnodige vertragingsminuten op de grond en in het luchtruim.

DST is samen met Triopsys, Ferway, Xomnia en Okapion ontwikkeld en wordt sinds eind maart 2023 naast de bestaande systemen ingezet. De eerste resultaten in deze introductiefase laten zien dat DST gaat zorgen voor minder onnodige vertragingsminuten op de grond en in het luchtruim.

Contact

Contact met mediarelaties

Voor alle pers- en mediavragen neem je contact op met mediarelaties via 0800 5865 266.

Contact met mediarelaties