Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit

Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit

Met recent in gebruik genomen innovaties in het luchtverkeersleidingssysteem verbetert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de capaciteit voor landend vliegverkeer bij harde wind op Schiphol.

Gepubliceerd op

Met recent in gebruik genomen innovaties in het luchtverkeersleidingssysteem verbetert Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de capaciteit voor landend vliegverkeer bij harde wind op Schiphol. Bij deze weerscondities kunnen nu 3 tot 6 vluchten per uur meer landen per baan. Dit is mogelijk door toepassing van een nieuwe Europese richtlijn met een fijnmazigere indeling van vliegtuigen in zogenoemde ‘zogturbulentie’ categorieën (RECAT) en het veilig van elkaar houden van opeenvolgende vliegtuigen op tijd in plaats van afstand (TBS).  

Graham Emmons (Leidos), Martin Rolfe (NATS), Ruth Clabbers (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en Michiel van Dorst (CEO LVNL). Fotografie: Andrew Walkinshaw

Graham Emmons (Leidos), Martin Rolfe (NATS), Ruth Clabbers (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en Michiel van Dorst (CEO LVNL). Fotografie: Andrew Walkinshaw

“LVNL is de derde luchtverkeersleidingsorganisatie in de wereld die deze innovaties toepast” zegt Michiel van Dorst, CEO van LVNL. “Doordat we nu RECAT-TBS gebruiken verbeteren we het woon- en leefklimaat voor bewoners in de omgeving doordat we de meest geluidgevoelige landingsbanen minder vaak hoeven in te zetten. Ook zorgen we voor een veiligere en verbeterde doorstroming van het landende vliegverkeer, waardoor luchtvaartmaatschappijen wanneer het hard waait op Schiphol minder last hebben vertraging van vluchten.” 

betere benutting van de capaciteit van de start- en landingsbanen

De introductie van RECAT en TBS op Schiphol zorgt voor betere benutting van de capaciteit van de start- en landingsbanen. Wanneer het hard waait verliezen vliegtuigen snelheid door de harde tegenwind. Nu luchtverkeersleiders beschikken over het nieuwe systeem kunnen zij meer vliegverkeer laten landen doordat vliegtuigen een kortere, maar even veilige separatie tot elkaar aanhouden. Dit vermindert vertraging door harde tegenwind. De techniek geeft met behulp van een indicator op het radarscherm van de luchtverkeersleider aan wat de kleinste veilige tijd gebaseerde separatie-afstand is tussen twee vliegtuigen in de eindnadering.

Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit bij harde wind op Schiphol met innovaties

Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit bij harde wind op Schiphol met innovaties

Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit bij harde wind op Schiphol met innovaties

LVNL heeft RECAT-TBS aangeschaft van de Engelse luchtverkeersleidingsorganisatie NATS. In samenwerking met partners Think Research en Leidos is het systeem in de afgelopen jaren geschikt gemaakt voor de Schiphol operatie. Na een intensieve voorbereidingsperiode voor luchtverkeersleiders en piloten is RECAT-TBS in januari van dit jaar operationeel in gebruik genomen.   

hinderbeperkende maatregelen

RECAT en TBS zijn hinderbeperkende maatregelen in het minderhinderschiphol programma van LVNL en Schiphol. Dit programma heeft tot doel het woon- en leefklimaat in de omgeving van Schiphol te verbeteren. Meer informatie over de hinderbeperking met RECAT-TBS is te lezen op de website minderhinderschiphol.nl  

Meer weten:

Nieuwe maatregelen geluidshinder

Nieuwe maatregelen geluidshinder

Minder geluidshinder en verbeterde landingscapaciteit bij harde wind op Schiphol met innovaties van LVNL