“LVNL is de derde luchtverkeersleidingsorganisatie in de wereld die deze innovaties toepast” zegt Michiel van Dorst, CEO van LVNL. “Doordat we nu RECAT-TBS gebruiken verbeteren we het woon- en leefklimaat voor bewoners in de omgeving doordat we de meest geluidgevoelige landingsbanen minder vaak hoeven in te zetten. Ook zorgen we voor een veiligere en verbeterde doorstroming van het landende vliegverkeer, waardoor luchtvaartmaatschappijen wanneer het hard waait op Schiphol minder last hebben vertraging van vluchten.”
betere benutting van de capaciteit van de start- en landingsbanen
De introductie van RECAT en TBS op Schiphol zorgt voor betere benutting van de capaciteit van de start- en landingsbanen. Wanneer het hard waait verliezen vliegtuigen snelheid door de harde tegenwind. Nu luchtverkeersleiders beschikken over het nieuwe systeem kunnen zij meer vliegverkeer laten landen doordat vliegtuigen een kortere, maar even veilige separatie tot elkaar aanhouden. Dit vermindert vertraging door harde tegenwind. De techniek geeft met behulp van een indicator op het radarscherm van de luchtverkeersleider aan wat de kleinste veilige tijd gebaseerde separatie-afstand is tussen twee vliegtuigen in de eindnadering.