Vandaag is op Schiphol het nieuwe avioduct, een viaduct voor vliegtuigen, over de A4 in gebruik genomen. Dit avioduct maakt deel uit van het project dat de laatste enkele rijbaan op Schiphol, rijbaan Quebec, verdubbelt. Op en rond het terminalcomplex ligt een structuur van dubbele rijbanen voor taxiënde vliegtuigen, op rijbaan Quebec na. Voor Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die als een van de partners is betrokken bij de verdubbeling, is het een belangrijke stap om de veiligheid op Schiphol verder te verbeteren en risico’s te verminderen.
José Daenen (Director Operations LVNL) “Met de ingebruikname van het viaduct wordt een belangrijke stap gezet om de veiligheid van de operatie op de grond nog verder te verbeteren. Met de oplevering is een grote stap voorwaarts gezet om ook voor deze rijbaan verdubbeling te realiseren. Daarmee verbeteren we de operationele voorspelbaarheid, uniformiteit en grondcapaciteit.”
Een tweede avioduct aanleggen over een van de drukste snelwegen van Nederland, was een complexe organisatie. Het nieuwe avioduct is 250 bij 60 meter en heeft een totale oppervlakte van 15.000 vierkante meter. Om het gewicht van toekomstige type vliegtuigen te kunnen dragen, zijn 900 funderingspalen nodig geweest. Het nieuwe viaduct gaat over de snelweg A4, Schipholtunnels en Abdijtunnel.
Het verdubbelen van rijbaan Quebec gebeurt in fases. De eerste fase is met het opleveren van het avioduct met daar bovenop een nieuwe rijbaan, afgerond. De volgende fase is onder andere de rijbaan aansluiten op de bestaande rijbanen. Dit wordt naar verwachting in 2025 afgerond.
Foto: eigendom van Amsterdam Airport Schiphol