Inloggen

Waar ben je naar op zoek?

    Populaire zoekwoorden

  • baangebruik
  • voorlichting
  • Salaris
  • luchtverkeersleider

    Handige links

  • Nieuws
  • Beeldbank
  • Vacatures
  • Over LVNL

    Over LVNL

    • Samen luchtvaart mogelijk maken
    • Governance
    • Corporate Visie & Strategie
    • Taken LVNL
    • Inkoop en contractering
    • En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer

    En verder

    • Verbetering in onze operatie
    • Informatie voor luchtvarenden
    • Verbouwing verkeerstoren Schiphol
    • Documentaire over Lelystad Airport
    • Privacy
    • Voorwaarden foto's en filmopnames
    • Disclaimer
    Over onze website - de sitemap
  • Werken bij LVNL

    Werken bij LVNL

    • Werken bij LVNL
    • Vacatures
    • Veel gestelde vragen
    • Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen

    Luchtverkeersleider

    • Luchtverkeersleider worden
    • Selectie luchtverkeersleider
    • Opleiding luchtverkeersleider
    • Stijg boven jezelf uit
    • Voorlichtingen
    Beleef een werkdag bij LVNL!
  • Veiligheid

    Veiligheid

    • Veilige uitvoering in de praktijk
    • Veiligheidsmanagement en -onderzoek
    • Procedures afwijkende situaties
    • ICAO-ernstcategorieën
    • Afstanden en snelheden
    • Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen

    Voorvallen

    • Voorvaltypen
    • Trend serious en major voorvallen
    • Overzicht voorvallen
    Voorvallenoverzicht
  • Omgeving

    Omgeving

    • Baangebruik Schiphol
    • Routegebruik
    • Procedures
    • Procedurewijzigingen
    • Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik

    Vragen over

    • Baangebruik
    • Routegebruik
    Nieuwsarchief
  • Luchtvarenden

    Luchtvarenden

    • Informatie voor luchtvarenden
    • AIS-publicaties
    • Lelystad Airport
    • Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol

    Animaties voor vliegers

    • 8.33 kHz channel spacing
    • Procedure parallel naderen
    • Voorkomen runway incursions
    • Hoogterestricties
    • Reduced en low visibility
    • Luchtruimschendingen
    • Parallelle naderingen op Schiphol
    Animaties voor vliegers - overzicht
  • Nieuws
  • Contact

    Contact

    • Algemeen
    • Bewoners en media
    • Sollicitaties en stageplaatsen
    • Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport

    Direct naar

    • Amsterdam Airport Schiphol
    • Rotterdam The Hague Airport
    • Groningen Airport Eelde
    • Maastricht Aachen Airport
    Naar onze beeldbank
  • Inloggen

Schiphol met CDM aangesloten op Europees netwerk

16 mei 2018

Officiële status ‘CDM-Airport’

 

De luchtvaartpartijen op luchthaven Schiphol zijn met hun lokale Airport CDM-proces (Collaborative Decision Making) sinds vandaag aangesloten op het Europese Netwerk, beheerd door Eurocontrol NMOC (Network Manager Operations Centre). Schiphol krijgt hiermee, in navolging van 27 andere Europese luchthavens, nu ook de officiële status van ‘CDM-airport’.

 

Airport CDM is een door Eurocontrol ontwikkeld proces. Het is ontwikkeld vanwege het steeds drukker wordende Europese Luchtruim. Het idee achter CDM is dat alle operationele partners (airlines, luchthaven, luchtverkeersleiding, afhandelaren en Eurocontrol NMOC) informatie over de status en planning van een vlucht zorgvuldig met elkaar delen. Hierdoor wordt de voorspelbaarheid groter en maken we beter gebruik van de beschikbare capaciteit (ruimte in de lucht, gates, taxi, landings- en vertrekbanen).

 

Schiphol werkt lokaal al sinds 2015 met Airport CDM en draagt nu met de aansluiting op het Europese netwerk ook bij aan het verbeteren van de voorspelbaarheid van het Europese luchtruim.

Door gebruik te maken van de B2B Webservice van Eurocontrol voldoet de luchthaven aan een belangrijke toekomstige eis in het kader van SESAR.

 

Wilt u meer weten over CDM: www.schiphol.nl/cdm

 

 

Deel dit nieuwsbericht

  • Ander nieuws

Wij gebruiken cookies voor een goede werking van de site en o.a. voor webstatistieken.

Info

Samen luchtvaart mogelijk maken

  • Sitemap