Onderdeel van deze werkzaamheden zijn verplichte metingen op de grond en in de lucht om de goede werking en betrouwbaarheid van het nieuwe systeem te testen.

Onderhoud Zwanenburgbaan in volgende fase: meetvluchten starten 20 augustus

Sinds half juni werkt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan het vernieuwen van het Instrument Landing System (ILS) van de Zwanenburgbaan. Onderdeel van deze werkzaamheden zijn verplichte metingen op de grond en in de lucht om de goede werking en betrouwbaarheid van het nieuwe systeem te testen. De metingen vanuit de lucht starten op 20 augustus. 

Gepubliceerd op

Sinds half juni werkt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan het vernieuwen van het Instrument Landing System (ILS) van de Zwanenburgbaan. Dit systeem zorgt ervoor dat vliegtuigen veilig kunnen landen. Onderdeel van deze werkzaamheden zijn verplichte metingen op de grond en in de lucht om de goede werking en betrouwbaarheid van het nieuwe systeem te testen. De metingen vanuit de lucht starten op 20 augustus. 

De afgelopen weken waren de weersomstandigheden gunstig en hebben medewerkers zich ingespannen om werkzaamheden zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren. De grondmetingen zijn nu klaar. Hierdoor kunnen we vanaf komende week de noodzakelijke meetvluchten uitvoeren

Emile Projectleider

Start meetvluchten baan 18C 

De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol waarop vanuit zowel noordelijke (18C) als zuidelijke richting (36C) kan worden geland. De landingssystemen voor beide richtingen zijn nu helemaal vernieuwd en moeten worden gecontroleerd. De uitkomst van de meetvluchten is bepalend voor de inzet van de baan voor landend vliegverkeer. LVNL start met een meetvlucht van ruim een uur voor baan 18C op dinsdag 20 augustus tussen 17:15 en 18:30 uur.  

Meetvluchten in de nacht 

Ook zijn er meetvluchten van drieënhalf uur in de nacht van donderdag 29 op vrijdag 30 augustus en van vrijdag 30 augustus op zaterdag 31 augustus tussen 01:00 en 05:00 uur. De meetvluchten van drieënhalf uur voor landingen in noordelijke richting (36C) zijn in de nacht van dinsdag 10 september op woensdag 11 september en van woensdag 11 september op donderdag 12 september tussen 01:00 en 05:00 uur. Door de meetvluchten in de nacht uit te voeren blijft preferent baangebruik mogelijk, waardoor de hinder voor de omgeving, reizigers en partners zo beperkt mogelijk blijft. Mocht het door onvoorziene omstandigheden (zoals weeromstandigheden) niet mogelijk zijn om de meetvluchten uit te voeren, zijn de reservedagen op woensdag 21 augustus, donderdag 22 augustus, vrijdag 13 september en zaterdag 14 september. 

Metingen vanuit de lucht met vliegtuig NLR 

Metingen vanuit de lucht worden met een Cessna-Citation meetvliegtuig (PH-LAB) uitgevoerd door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Zij testen met meetapparatuur of het nieuwe systeem goed werkt. Het speciale meetvliegtuig vliegt op verschillende hoogten meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Daarmee zijn afwijkende vluchtpatronen te zien ten opzichte van regulier vliegverkeer. Het exacte tijdstip waarop de meetvluchten plaatsvinden is afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden en het verkeersaanbod.   

 

UPDATE 20 AUGUSTUS: Vanwege de beperkte zichtomstandigheden is de meetvlucht van dinsdag 20 augustus geannuleerd. De meetvlucht is verschoven naar woensdag 21 augustus (reservedatum) tussen 17:15 en 18:30 uur.

 

UPDATE 26 AUGUSTUS: Naar aanleiding van de meetvlucht van woensdag 21 augustus is geconstateerd dat er een extra meetvlucht nodig is. Deze meetvlucht vindt plaats op dinsdag 27 augustus tussen 17:20 en 18:35 uur.

De Cessna Citation II PH-LAB

De Cessna Citation II PH-LAB