Om de veiligheid op Schiphol nog verder te verbeteren scherpt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vanaf 28 maart 2019 de procedure voor recreatief VFR-verkeer in het luchtruim vlakbij en boven luchthaven Schiphol (Schiphol CTR) aan. Hierdoor worden de mogelijkheden voor recreatief VFR-verkeer om het luchtruim boven luchthaven Schiphol te kruisen sterk verminderd. De vluchten hebben geen operationele noodzaak om boven Schiphol te vliegen en de piloten van de VFR-vluchten zijn niet altijd ervaren in een druk luchtruim zoals rond Schiphol en vormen hierdoor een risico. LVNL neemt deze maatregel omdat dit een vermijdbaar risico is.
Nieuwe procedure
Recreatief VFR-verkeer dat de Schiphol CTR1 wil kruisen moet vanaf 28 maart 2019 minimaal 6 uur van tevoren toestemming vragen door middel van het invullen van een formulier met daarbij een kaartje met welke route de piloot zou willen vliegen in het Schiphol luchtruim (Schiphol CTR1). Dit wordt eerst door de Operationele Helpdesk (OHD) van LVNL beoordeeld. Het afwegingskader is gebaseerd op de piektijden van de drukke Schipholoperatie en de verwachte verkeersdrukte op het moment van kruisen van de CTR. Als de OHD beoordeelt dat de vlucht zou passen in het geplande verkeersbeeld, wordt uiteindelijk altijd door de luchtverkeersleider op het moment zelf pas besloten of het ook dan op een veilige manier mogelijk is. De verwachting is dat het, door het nieuwe en strengere afwegingskader, bijna niet meer mogelijk is dat een recreatieve VFR-vlucht toestemming krijgt om het luchtruim van luchthaven Schiphol te kruisen. Als er wel toestemming gegeven wordt is de vluchtuitvoering door de vooraf afgestemde route voorspelbaarder voor piloot en luchtverkeersleider.
Verzoek aan recreatieve VFR-vliegers
LVNL verzoekt recreatieve VFR vliegers om CTR1 te vermijden en hier omheen te vliegen. De huidige procedures voor de Oostbaan, de VFR-sector en de Amsterdam sector blijven hetzelfde. Voor aanmelden van een VFR-vlucht is de informatie te vinden op: http://www.lvnl-ohd.nl/. Door middel van een NOTAM worden de piloten geïnformeerd. Voor VFR-verkeer met een operationele noodzaak verandert er niets aan de procedure om in de CTR te vliegen.