Vervanging landingssysteem LVNL Buitenveldertbaan binnenkort van start

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) start op 12 mei aanstaande met de vervanging van het Instrument Landing System (ILS) van de Buitenveldertbaan op Schiphol. Dit radionavigatiesysteem, dat ervoor zorgt dat vliegtuigen veilig kunnen landen, wordt vervangen. De werkzaamheden zijn gelijktijdig gepland met het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan door Schiphol.

Gepubliceerd op

Afstemming met Schiphol gedurende werkzaamheden

Door de werkzaamheden tegelijk uit te voeren met het onderhoud van Schiphol wordt de hinder in de omgeving zoveel als mogelijk beperkt, omdat de baan dan toch al buiten gebruik is. LVNL werkt van zaterdag 12 mei tot en met donderdag 18 september. In deze periode vervangen we de glijpadmast, dit is een smalle hoge mast met antennes naast de landingsbaan, en de localizer (een brede installatie met antennes aan het einde van de landingsbaan). Na afloop van de werkzaamheden voert LVNL nog metingen uit op de grond en in de lucht en volgt nog (conform internationale veiligheidseisen) een betrouwbaarheidsperiode waarin het ILS dertig dagen betrouwbaar en stabiel moet werken.

Een Instrument Landing System (ILS) begeleidt vliegtuigen veilig naar de juiste plek op de landingsbaan

Meetvluchten in de nacht

Een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden zijn de metingen op de grond en in de lucht. Deze metingen zijn nodig om de juiste en nauwkeurige werking van het systeem te controleren. Een speciaal meetvliegtuig vliegt op verschillende hoogtes meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Hiervoor moeten de werkzaamheden van Schiphol aan de baan eerst zijn afgerond. De meetvluchten zijn naar verwachting op woensdag 24 september, dinsdag 30 september en dinsdag 7 oktober. De meetvluchten zijn in de late avond en nacht omdat het overdag te druk is in het luchtruim met ander verkeer om de vluchten veilig uit te voeren. Er zijn ook nog enkele reservenachten omdat de planning afhankelijk is van de verwachte weersomstandigheden.  Het is mogelijk dat de omgeving hinder ervaart van het meetvliegtuig. De verwachting is dat dit met name kan gebeuren in de omgeving van Amsterdam, Amstelveen, Diemen en Muiden. Meer informatie hierover volgt later op www.lvnl.nl/omgeving.

Wat is een ILS?

Een Instrument Landing System (ILS) begeleidt vliegtuigen veilig naar de juiste plek op de landingsbaan. Bij een nadering met behulp van het Instrument Landing System (ILS) wordt gebruik gemaakt van een systeem dat op de grond staat. Dit is een radionavigatiesyteem dat vliegtuigen ondersteunt om via een rechte lijn en vaste daalhoek geleidelijk en veilig te dalen naar de landingsbaan. Het ILS zendt een signaal uit, dat vliegtuigen op ongeveer 11 kilometer vanaf de landingsbaan kunnen oppikken

Planning en inzetbaarheid Buitenveldertbaan

Groot onderhoud Buitenveldertbaan door Schiphol

10 mei tot 28 september

Buitenveldertbaan niet beschikbaar

Vervanging ILS Buitenveldertbaan door LVNL

12 mei tot 18 september

Buitenveldertbaan niet beschikbaar

Meetvluchten

24 september, 30 september en 7 oktober in de late avond en de nacht.

Buitenveldertbaan niet beschikbaar op het moment dat de meetvlucht wordt uitgevoerd. Op de andere momenten is de Buitenveldertbaan beschikbaar bij zicht tot 750 meter en een wolkenbasis boven de 300ft (BZO A)

Betrouwbaarheidsperiode conform internationale veiligheidseisen

13 oktober tot 11 november

Buitenveldertbaan beschikbaar bij zicht tot 750 meter en een wolkenbasis boven de 300ft (BZO A)

Bewezen betrouwbaar en stabiel werkend ILS

Vanaf 12 november

Buitenveldertbaan weer beschikbaar bij alle zichtomstandigheden