Voorval circling approach Schiphol

Gepubliceerd op

Melding

Op zaterdag 8 juli heeft zich op Schiphol een voorval voorgedaan tijdens de uitvoering van een circling approach. Daarbij kwam het vliegtuig dat deze nadering uitvoerde uit voor een andere landingsbaan dan de bedoeling was. Vervolgens werd een doorstart gemaakt.

LVNL doet zelf onderzoek naar dit voorval en heeft het gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Circling approach

Bij een circling approach nadert een vliegtuig met behulp van het instrumentlandingssysteem in eerste instantie voor de ene baan. Vervolgens wordt op een later moment tijdens de nadering een bocht gemaakt voor de landing op een andere baan. Dit is een procedure die wereldwijd wordt toegepast. Ook op Schiphol gebeurt het regelmatig.

Voorvallenonderzoek

De primaire taak van LVNL op het gebied van veiligheid is het onderling separeren van vliegtuigen (inclusief vliegtuigen met voertuigen op de grond). De verkeersleiding meldt voorvallen die in de praktijk optreden binnen LVNL met als doel om hier lering uit te kunnen trekken en het risico van een dergelijk voorval in de toekomst te verkleinen. Binnen LVNL worden alle gemelde voorvallen onderzocht om de veiligheid continu te kunnen verbeteren.

Situatiebeschrijving en resultaten onderzoek

Het voorval vond plaats tussen een landende Boeing 737 en een op de startklaring wachtende Dassault Falcon 2000.

De Boeing kreeg in de eindnadering voor de Buitenveldertbaan (27) een circling approach aangeboden naar de Kaagbaan (24). De Boeingbemanning accepteerde deze nadering. De Falcon stond klaar op de Schiphol-Oostbaan (22), in afwachting van de startklaring. De Boeing draaide in plaats van naar de Kaagbaan naar de Schiphol-Oostbaan. De verkeersleider gaf daarop direct de opdracht aan de Boeing om een doorstart te maken.

De Boeing-bemanning heeft aangegeven zelf ook te hebben geconstateerd dat ze naar de andere baan draaiden. Zij hebben het verkeer op de Schiphol-Oostbaan gezien en zelf ook al de doorstart ingezet.

Vertrekkend verkeer Schiphol-Oostbaan

 De Falcon staat te wachten bij een wachtpositie van de Schiphol-Oostbaan. De piloot meldt dat hij klaar is voor vertrek. Hij krijgt toestemming de Schiphol-Oostbaan op te rijden én krijgt expliciet opdracht om daar te wachten in verband met het bezet zijn van de Schiphol-Oostbaan door sleepverkeer.

Naderend verkeer Buitenveldertbaan

De Boeing 737 maakt een nadering voor de Buitenveldertbaan en maakt daarbij gebruik van het instrumentlandingssysteem voor deze baan. Op circa 3,3 nautische mijl (zo’n 6 kilometer) biedt de verkeersleider de vlieger de mogelijkheid om een circling approach te maken naar de Kaagbaan. De Boeing draait naar links. In plaats van de richting te kiezen voor een landing op de Kaagbaan draait hij door richting de Schiphol-Oostbaan. De torenverkeersleider geeft de vliegers van de Boeing de opdracht voor een go-around. De piloot constateert de afwijking ook en zet een go-around in. Kort daarna geeft het Runway Incursion Alerting System Schiphol (RIASS) ook een waarschuwing voor een conflict.

Voordat de Boeing de positie passeert waar de Falcon staat, voert de bemanning de doorstartprocedure al uit. De bemanning van de Boeing geeft aan de Falcon op de Schiphol-Oostbaan te hebben gezien. Daardoor was er geen sprake van botsingsgevaar. De Boeing maakt zo’n 10 minuten later een probleemloze en veilige landing op de Buitenveldertbaan. De Falcon krijgt ongeveer 1 minuut na passage van de Boeing toestemming om op te stijgen.

Classificatie: significant