Melding
Op woensdag 9 oktober zijn twee vliegtuigen elkaar, tijdens de nadering van de Schiphol-Oostbaan (22) voor Amsterdam Airport Schiphol, dichter genaderd dan de separatieminima voorschrijven. LVNL heeft dit voorval gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Situatiebeschrijving
Er staat een harde westzuidwesten wind en er zijn diverse buien rondom de luchthaven.
Een vliegtuig van het type Bombardier DH8D (DH8D) nadert vanuit westelijke richting om te landen op de Schiphol-Oost baan. Vanuit oostelijke richting nadert een vliegtuig van het type Airbus A320 (A320) om te landen op de Schiphol-Oost baan. Beide toestellen zijn dalend.
De naderingsverkeersleider voor de Schiphol-Oost baan instrueert de DH8D om te dalen naar 3.000 voet (900 meter). De A320 wordt geïnstrueerd te dalen naar flight level 45 (1.200 meter). De naderingsverkeersleider geeft de DH8D koersinstructies voor een route richting de eindnadering. Het toestel is nog dalend naar 3.000 voet (900 meter) en passeert flight level 45 (1.200 meter) op het moment van indraaien van het toestel om het Instrument Landing Systeem (ILS) voor de eindnadering te onderscheppen. De A320 vliegt reeds op flight level 45 (1.200 meter) en krijgt koersinstructies om achter de DH8D het Instrument Landing Systeem voor de eindnadering te onderscheppen. Door de harde wind verloopt het verkeersbeeld anders dan de naderingsverkeersleider had ingeschat. De naderingsverkeersleider ziet dat de gegeven koersinstructie aan de A320 niet voldoende zal zijn om de minimaal benodigde separatie tussen de vliegtuigen te behouden en geeft de A320 aanvullende koersinstructies. Hiermee wordt echter niet voorkomen dat beide toestellen binnen de minimaal benodigde separatieafstand komen.
De piloten van beide vliegtuigen hebben niets bijzonders opgemerkt tijdens de naderingen.
Beide vliegtuigen landen veilig.
Minimale afstand
De minimale afstand tussen beide vliegtuigen is 1,7 nautische mijl (3 kilometer) horizontaal en 600 voet (180 meter) verticaal. De separatienorm is in de fase van de nadering waarin de vluchten zich op dat moment bevinden 3 nautische mijl (5,5 kilometer) horizontaal of 1.000 voet (300 meter) verticaal.
Conclusies
Het voorval was het gevolg van een verkeerde inschatting bij het geven van koersinstructies door de naderingsverkeersleider, als gevolg van de harde wind.
Classificatie: major incident