Verlies van afstand Schiphol

Gepubliceerd op

Melding

Op dinsdag 24 december zijn twee vliegtuigen elkaar, tijdens het vertrek van respectievelijk de Aalsmeerbaan (18L) en de Kaagbaan (24) van Amsterdam Airport Schiphol, dichter genaderd dan de separatieminima voorschrijven. LVNL heeft dit voorval gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Situatiebeschrijving

Een vliegtuig van het type Boeing B737-800 (B738) vertrekt vanaf de Kaagbaan voor een vlucht in westelijke richting. Op hetzelfde moment vertrekt vanaf de Aalsmeerbaan een vliegtuig van het type Airbus A320 (A320) voor een vlucht in oostelijke richting. Kort na de start maakt de A320 onverwacht een rechterbocht en vliegt daardoor richting de zojuist vertrokken B738. De radarverkeersleider neemt de situatie waar en geeft beide toestellen onmiddellijk aanvullende instructies om de separatie tussen beide toestellen te borgen. Deze instructies worden door beide vliegtuigbemanningen opgevolgd. Er kan echter niet voorkomen worden dat beide toestellen binnen de minimale separatieafstand komen. Na oplossing van het conflict zijn beide toestellen teruggeleid naar hun oorspronkelijke vertrekroute.

Minimale afstand

De minimale afstand tussen beide vliegtuigen is 1,8 nautische mijl (3 kilometer) horizontaal en 600 voet (180 meter) verticaal. De separatienorm is in de fase van het vertrek, waarin de vluchten zich op dat moment bevinden, 3 nautische mijl (5,5 kilometer) horizontaal of 1.000 voet (300 meter) verticaal.

Conclusies

Het voorval ontstond door het omschakelen van het Flight Management System (FMS) naar manuele bediening. Hierbij draaide het toestel onbedoeld naar rechts. De vliegtuigbemanning nam corrigerende actie. Deze actie viel samen met de genomen corrigerende actie door de radarverkeersleider.