Verlies van afstand Schiphol

Gepubliceerd op

Melding

Op maandag 5 juni zijn twee vliegtuigen elkaar, tijdens de nadering van de Kaagbaan (06) voor Amsterdam Airport Schiphol, dichter genaderd dan de separatieminima voorschrijven. LVNL doet zelf onderzoek naar dit voorval en heeft dit voorval gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid en Inspectie Leefomgeving en Transport.

Situatiebeschrijving

Op Schiphol wordt geland op de Kaagbaan (06) en gestart van de Zwanenburgbaan (36C) en de Polderbaan (36L), met incidentele starts van de Oostbaan (04). Er is een overgang van baancombinatie, waarbij er na de overgang tevens zal worden geland op de Aalsmeerbaan (36R). In deze overgang is gepland dat een radarverkeersleider het verkeer naderend naar de Kaagbaan zal overnemen van een naderingsverkeersleider.

Een E190 naderend vanuit het westen is het laatste toestel dat door de naderingsverkeersleider wordt afgehandeld voor de Kaagbaan. Het daarachter geplande toestel is een B77L. Dit toestel nadert eveneens vanuit het westen en wordt door de radarverkeersleider afgehandeld voor dezelfde baan. De radarverkeersleider heeft de B77L een haakse koers op het verlengde van de hartlijn van de baan opgedragen, achter de E190. De naderingsverkeersleider geeft even daarna de E190 instructies om het verlengde van de hartlijn van de baan te kruisen en de localizer te onderscheppen vanaf de andere kant, om voldoende separatie te bewerkstelligen met een B788 ervoor in de eindnadering. De radarverkeersleider richt op dat moment de aandacht op een startende zakenjet van de Oostbaan waarvan de vlieger oproept op de radiofrequentie van de radarverkeersleider. Dit toestel moet naar het westen en de radarverkeersleider monitort de separatie in relatie tot een startend BCS3 toestel vanaf de Zwanenburgbaan naar het oosten.

Doordat het vliegpad van de E190 iets is verlengd om voldoende separatie te bewerkstelligen achter de B788, komt de B77L te krap uit achter de E190. Op het moment dat dit wordt onderkend, draagt de naderingsverkeersleider de E190 op om de huidige hoogte (2600 voet) vast te houden. De B77L kruist vervolgens op 2000ft en circa 1,8 nautische mijl (3,3 kilometer) achter de E190 langs. De radarverkeersleider geeft de vlieger van de B77L eveneens instructies om het verlengde van de hartlijn van de baan te kruisen en de localizer te onderscheppen vanaf de andere kant, om de benodigde separatie met de E190 te herstellen.

Minimale afstand

De minimale afstand tussen beide vliegtuigen is circa 1,8 nautische mijl (3,3 kilometer) horizontaal en 600 voet (183 meter) verticaal. De separatienorm is 3 nautische mijl (5,5 kilometer) horizontaal of 1.000 voet (300 meter) verticaal. Nadat de minimale afstand wordt bereikt, vliegt de B77L achter de E190 langs en wordt het verlies van separatie hersteld.

Conclusies van het onderzoek en vervolgacties

Het voorval was het gevolg van het feit dat niet vroegtijdig is onderkend dat de B77L te krap achter de E190 uit zou komen, doordat die de localizer vanaf de andere kant onderschepte. Een bijdragende factor was de benodigde aandacht voor de separatie tussen de twee startende toestellen van de Oostbaan en Zwanenburgbaan. De onderzoeksresultaten zijn samen met die van een ander voorval gecommuniceerd aan de luchtverkeersleiders, met de nadruk op het separeren van verkeer bij indraaien naar de eindnadering. Hierbij is in het bijzonder aandacht gevraagd voor overgangssituaties en wanneer het verkeer is verdeeld over meerdere verkeersleiders.

Classificatie: major incident