'Hotspots' luchtruimschendingen bij Lelystad Airport

Deze pagina toont plekken rondom Lelystad Airport waar je gemakkelijk een luchtruimschending maakt. Wees je bewust van die plekken, dat helpt om luchtruimschendingen te voorkomen. 

Plekken waar luchtruimschendingen snel ontstaan

  1. Als je zonder klaring tussen 1500 ft en 2500 ft in bepaalde delen van Lelystad TMA 2 en/of TMA 3 vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2. De ondergrens van Lelystad TMA 2 en 3 is 1500 ft, behalve waar Lelystad CTR 2 (GND – 2500 ft) onder ligt.
  2. Als je zonder klaring in de buurt van Zeewolde langs de kustlijn van Flevoland vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2.
  3. Als je zonder klaring Naar het zuidwesten direct na het verlaten van de Lelystad CTR bij meldpunt BRAVO vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2.
    Wil je richting Hilversum of Rotterdam? Vlieg dan na het verlaten van de Lelystad CTR bij meldpunt BRAVO rechtdoor over het Veluwemeer tot aan ‘het oude land’. Buig daarna af. Op die manier vlieg je niet (zonder klaring) de Lelystad CTR weer in bij Zeewolde.
  4. Als je zonder klaring vanaf de Houtribdijk (Enkhuizen – Lelystad) naar de A6 vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2.
  5. Als je zonder klaring langs de A6 vliegt, dan schend je Lelystad CTR 1.
  6. Als je zonder klaring langs de A27 naar het noorden vliegt, dan schend je Lelystad CTR 1.
  7. Als je zonder klaring beneden 2500 ft over Dronten en Swifterbant vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2.
    Wil je naar het noorden? Draai dan pas als je ten noorden van Swifterbant bent. Je zorgt dan dat je niet (zonder klaring) de Lelystad CTR weer in vliegt.
  8. Als je zonder klaring bij meldpunt MIKE boven 1500 ft vliegt, dan schend je Schiphol TMA 1.
  9. Als je zonder klaring ten noordoosten van Lelystad boven 2500 ft en na doorklimmen boven FL 045 vliegt, dan schend je Lelystad TMA 4 en TMA 5.
  10. Als je hier zonder klaring boven FL 055 vliegt, dan schend je Nieuw Milligen TMA B, C2 of TMA E.

Deze kaart is ter illustratie, kaarten voor operationeel gebruik vind je in de AIP.