Luchtruimschendingen rondom Lelystad Airport

In het luchtruim rondom Lelystad Airport vinden meer luchtruimschendingen plaats dan bij andere gecontroleerde luchthavens. Daarom vind je op deze pagina informatie over hoe je luchtruimschendingen rondom Lelystad Airport voorkomt.

Wat is een luchtruimschending?

Je veroorzaakt een luchtruimschending als je gecontroleerd luchtruim binnenvliegt zonder klaring van een luchtverkeersleider. Gecontroleerd luchtruim is luchtruim in de klasse A tot en met D. Een luchtruimschending is een risico voor jouw veiligheid en die van ander luchtverkeer. 

Meer informatie over luchtruimschendingen lees je via onderstaande link.

Hoe voorkom je luchtruimschendingen rondom Lelystad Airport?

Zorg dat je je bewust bent van plekken rondom Lelystad Airport waar je gemakkelijk een luchtruimschending maakt. Dat helpt om ze te voorkomen. Je vindt deze plekken op onderstaande kaart, met een toelichting in de tabel eronder.

Deze kaart is ter illustratie, kaarten voor operationeel gebruik lees je in de AIP.

Plekken waar je rondom EHLE makkelijk een luchtruimschending maakt

Plekken waar luchtruimschendingen rondom Lelystad Airport regelmatig voorkomen

  1. Als je zonder klaring tussen 1500 ft en 2500 ft in bepaalde delen van Lelystad TMA 2 en/of TMA 3 vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2. De ondergrens van Lelystad TMA 2 en 3 is 1500 ft, behalve waar Lelystad CTR 2 (GND – 2500 ft) onder ligt.
  2. Als je zonder klaring in de buurt van Zeewolde langs de kustlijn van Flevoland vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2..
  3. Als je zonder klaring Naar het zuidwesten direct na het verlaten van de Lelystad CTR bij meldpunt BRAVO vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2.
    Wil je richting Hilversum of Rotterdam? Vlieg dan na het verlaten van de Lelystad CTR bij meldpunt BRAVO rechtdoor over het Veluwemeer tot aan ‘het oude land’. Buig daarna af. Op die manier vlieg je niet (zonder klaring) de Lelystad CTR weer in bij Zeewolde.
  4. Als je zonder klaring vanaf de Houtribdijk (Enkhuizen – Lelystad) naar de A6 vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2.
  5. Als je zonder klaring langs de A6 vliegt, dan schend je Lelystad CTR 1.
  6. Als je zonder klaring langs de A27 naar het noorden vliegt, dan schend je Lelystad CTR 1.
  7. Als je zonder klaring beneden 2500 ft over Dronten en Swifterbant vliegt, dan schend je Lelystad CTR 2.
    Wil je naar het noorden? Draai dan pas als je ten noorden van Swifterbant bent. Je zorgt dan dat je niet (zonder klaring) de Lelystad CTR weer in vliegt.
  8. Als je zonder klaring bij meldpunt MIKE boven 1500 ft vliegt, dan schend je Schiphol TMA 1.
  9. Als je zonder klaring ten noordoosten van Lelystad boven 2500 ft en na doorklimmen boven FL 045 vliegt, dan schend je Lelystad TMA 4 en TMA 5.
  10. Als je hier zonder klaring boven FL 055 vliegt, dan schend je Nieuw Milligen TMA B, C2 of TMA E.

Verdere tips voorkomen luchtruimschendingen

  • Bereid je vlucht goed voor. Je weet dan in welk luchtruim je vliegt en waar je een klaring moet vragen.
  • Kijk of je in je vluchtvoorbereiding grondkenmerken kunt vinden die zorgen dat je vrij blijft van bepaald luchtruim. Denk aan snelwegen, spoorwegen en waterwegen. Of zoek naar kenmerken waaraan je kunt zien welk luchtruim je nadert, zodat je op tijd om een klaring kunt vragen.
  • Voer je vlucht en je voorbereiding uit met een navigatie-app.
  • Gebruik luchtruimgrenzen niet om op te navigeren, maar blijf er vrij van.
  • Luister tijdens je vlucht uit of roep op bij Amsterdam Info of Dutch Mil Info. Op die manier ben je ook bereikbaar bij een mogelijke luchtruimschending.