Tijdens het aanstaande Dutch Grand Prix weekend begeleidt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het vliegverkeer in de omgeving van het racecircuit in Zandvoort met speciaal voor dit evenement ontwikkelde vliegroutes. Zo kunnen op verzoek van de Grand Prix organisatie vliegtuigen en helikopers die beeldopnamen maken en passagiers vervoeren, gebruik maken van het luchtruim met zo min mogelijk hinder voor de omgeving en voor het reguliere vliegverkeer van en naar Schiphol.
Veilige en efficiënte begeleiding
“In nauw overleg met de organisatie van de Dutch Grand Prix, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport en betrokken vliegbedrijven, hebben wij speciale routes ontwikkeld die een veilige en efficiënte begeleiding van het extra en gebruikelijke vliegverkeer mogelijk maken” zegt José Daenen, director operations bij LVNL. “Dankzij een zorgvuldige voorbereiding zijn we erin geslaagd om routes te ontwerpen die zoveel mogelijk om natuurgebieden heen lopen, zo min mogelijk geluidshinder opleveren voor bewoners en zo beperkt mogelijke impact hebben op het reguliere vliegverkeer.” Naast het inzetten van speciale routes worden extra luchtverkeersleiders ingezet om tijdens het raceweekend het specifieke vliegverkeer in goede banen te leiden.
Alleen vliegtuigen en helikopters die vooraf toestemming hebben gekregen en maatschappelijke diensten, zoals politie- en traumahelikopters, hebben toestemming om in het luchtruim rondom de Dutch Grand Prix te vliegen.
Tijdelijke gebieden met beperkingen
Van 1 tot en met 4 september worden in het luchtruim boven Zandvoort zogenoemde ‘tijdelijke gebieden met beperkingen’ ingesteld. Op 1 september betreft dit een klein gebied boven het circuit van Zandvoort, voor filmopnames van de Dutch Grand Prix organisatie in aanloop naar de race. Van 2 tot en met 4 september betreft dit het gebied boven het circuit, het duingebied en een stukje van de Noordzee dat loopt van de provinciegrens tussen Noord- en Zuid-Holland in het zuiden tot net boven het Noordzeekanaal in het noorden. Voor alle gebieden geldt dat deze niet toegankelijk zijn voor recreatief vliegverkeer en andere civiele luchtvaarttuigen zoals drones, luchtballonnen, kabelvliegers en parachutespringers.
Voor helikopters van de Dutch Grand Prix heeft LVNL speciale (tijdelijke) routes ontwikkeld van en naar de Helispot die naast de golfbaan in Zandvoort ligt. Helikopters moeten via vaste punten het aangewezen luchtruim in- en uitvliegen. Voor reclamesleepvluchten en foto- en commerciële rondvluchten heeft LVNL een speciale (tijdelijke) route ontwikkeld. Deze vliegtuigen volgen een route die loopt vanuit het noorden langs de kust naar het zuiden en een mogelijkheid om binnen het gebied terug te keren naar het startpunt van deze route. De vluchten mogen niet verder landinwaarts dan het strand vliegen en zijn gebonden aan eenrichtingsverkeer en een hoogterestrictie van 1400 voet (420 meter).